Wzorowa ocena ryzyka zawodowego
Na początku warto zaznaczyć, że nie istnieje jeden wzór oceny ryzyka zawodowego, nawet dla takiego samego stanowiska. Sekretarka sekretarce nierówna! Jest natomiast szereg informacji, które musi zawierać KAŻDA ocena ryzyka zawodowego.
Co to jest ryzyko zawodowe?
Internet zalany jest informacjami czym jest ocena ryzyka zawodowego, czym jest ryzyko zawodowe itp.. Dla przypomnienia tylko poruszam tę kwestię i opisze w kilku słowach jak należy rozumieć "ocenę ryzyka zawodowego" i "z czym to się je?".
Ocena ryzyka zawodowego to nic innego jak sprawdzenie, analiza i określenie (wartościowanie/skalowanie) poprzez ocenę występujących zagrożeń na danym stanowisku pracy w celu uniknięcia zdarzenia wypadkowego. Inaczej to ujmując tworząc ocenę ryzyka zawodowego dla jakiegoś konkretnego stanowiska pracy musimy ocenić na jakim poziomie są występujące zagrożenia, do czego mogą doprowadzić oraz wykazać w jasny sposób jak ograniczyć ryzyko.
W celu szacowania ryzyka zawodowego powstało kilka popularnych metod, o których wspominam w artykule "Jak opracować dokumentację oceny ryzyka zawodowego?". Nieodłącznymi parametrami każdej metody szacowania ryzyka zawodowego są dwa parametry: prawdopodobieństwo z jakim może wystąpić zdarzenie wypadkowe oraz skutki jakie może nieść ze sobą wystapienie takiego zdarzenia. W poszczególnych metodach dochodzą ewentualnie inne parametry i matryca skalowania jest nieco inna.
Podstawowe informacje w ocenie ryzyka zawodowego
Aby nasza ocena ryzyka zawodowego była w pełni zgodna z prawem warto zawrzeć w niej kilka podstawowych informacji. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że Twoja ocena ryzyka zawodowego pomyślnie przejdzie kontrolę oraz będzie jasna przy jej weryfikacji choćby przez pracownika.
#1 Data opracowania, zatwierdzenie
Temat rzeka, ponieważ często słyszę pytania jaką datę należy zawrzeć w takiej dokumentacji. Skąd się biorą takie pytania? Z faktu, że wielu pracodawców podejmuje temat oceny ryzyka zawodowego długo po tym jak zatrudnią pracownika bądź wprowadzą zmiany. Data w ocenie ryzyka zawodowego powinna być datą opracowania dokumentacji. Pamiętaj, że dokumentacja powinna być pisemnie zatwierdzona przez osobę pełniącą zadania służby BHP w firmie. Najczęściej jest to pracodawca.
#2 Dane przedsiębiorcy
Wystarczy podać wszystkie podstawowe dane firmy obrejmujące: Pełną nazwę, adres siedziby, numer nip.
#3 Informacje o stanowisku pracy
W dokumentacji należy zawrzeć przede wszystkim takie informacje jak: opis zawodu, wykaz zadań zawodowych, opis wykonywanych czynności, miejsce wykonywania pracy, system zmianowy oraz maszyny, sprzęt i narzędzia jakimi posługuje się pracownik podczas wykonywania swoich obowiązków.
Do informacji dodatkowych i równie ważnych zaliczamy wskazanie liczby zatrudnionych pracowników na danym stanowisku pracy ujmując ilość zatrudnionych: mężczyzn, kobiet, młodocianych, osób niepełnosprawnych, osób pracujących na zmianie nocnej.
#4 Opis metody
Tę część należy potraktować jako fundament każdej dokumentacji. Nieważne czy korzystasz z popularnych metod, takich jak RISK SCORE czy PN-N-18002. W każdym przypadku w dokumentacji należy umieścić opis metody. Ma to na celu ułatwienie pracy nie tylko urzędnikom, ale przede wszystkim pracownikom, którzy z tą dokumentacją muszą się zapoznać.
#5 Wykaz zagrożeń z podziałem na grupy
Opisując zauważone zagrożenia weź również pod uwagę te, z którymi pracownik nie ma styczności na codzień. Mogą być takie, które mogą wystąpić np 1 raz w miesiącu, ale w razie wypadku konsekwencje mogą być poważne.
#6 Szacowanie (skalowanie) ryzyka/zagrożenia
Właściwa ocena zagrożenia jest bardzo ważna. WŁAŚCIWA, a to oznacza, że zgodna z zastosowaną metodą.
#7 Działania ograniczające lub zmniejszające ryzyko
Same wykazanie zagrożeń i ich ocena poprzez zastosowanie metody to nie wszystko. Obowiązkowo należy wymienić jakie działania podjąć, aby zmniejszyć lub ograniczyć ryzyko wystapienia wypadku dla danego zagrożenia.
#8 Potwierdzenie pracownika o zapoznaniu się z oceną ryzyka zawodowego
Ostatnim, a zarazem kluczowym elementem układanki jest zatwierdzenie przez pracownika faktu, o zapoznaniu się z utworzoną dokumentacją. Można to dokonać poprzez zastosowanie tabelki.