Najbezpieczniej jest korzystać ze sprawdzonej i polecanej przez organy kontrolujące Polskiej Normy PN-N-18002 Systemy zarządzania bezpieczeństwem higieną pracy – Ogólne wytyczne do oceny ryzyka zawodowego.
Ocenianie zagrożeń dla pracowników z przewodnikiem.
W oferowanym opracowaniu metoda PN-N-18002 została wyczerpująco i szczegółowo omówiona w odniesieniu do licznej kategorii pracowników usługowych i sprzedawców. Dzięki temu dokonasz oceny zagrożeń w pracy na tych stanowiskach bez obawy, że Państwowa Inspekcja Pracy lub Państwowa Inspekcja Sanitarna ukarają Cię mandatem za naruszenie lub niedopełnienie przepisów.
Ocena ryzyka zawodowego - pracownicy usług i sprzedawcy - została napisana w prosty i przystępny sposób, tak, abyś nie musiał zastanawiać się, czy i jakie działania profilaktyczne powinieneś podjąć w celu ochrony życia i zdrowia pracownika. Korzystanie z niej ułatwia duża ilość kolorowych tabelek, które upraszczają przeprowadzanie procesu klasyfikacji zagrożeń, ich źródeł i skutków oraz dopuszczalności stopnia ryzyka.
Publikacja ta zawiera także syntetyczne zestawienie kwalifikacji wymaganych na danym stanowisku oraz matrycę mierzenia ryzyka.
Używanie Polskiej Normy PN-N-18002 według zasad przedstawionych w oferowanej książce jest proste, ponieważ zawiera ona nie tylko katalog zagrożeń, ale także wszystkie kroki, jakie należy podjąć, aby je zidentyfikować. Chodzi o zabranie potrzebnych dokumentów i informacji (np. dokumentacji dotyczącej szkoleń i badań lekarskich, wywiadów z pracownikami).
Kim są w świetle przepisów pracownicy usługowi?
Jeśli chcesz wiedzieć, jak rzetelnie ocenić ryzyko dla danego zawodu, przede wszystkim musisz wiedzieć, kto się do tej grupy zalicza.
W skład kategorii pracowników usług i sprzedawców zgodnie z Klasyfikacją Zawodów i Specjalności wchodzi wiele podkategorii i zawodów. Są to m.in.:
- Stewardzi;
- Stewardzi statków morskich;
- Konduktorzy;
- Kierownicy pociągu;
- Przewodnicy turystyczni i piloci wycieczek;
- Kucharze;
- Kelnerzy;
- Barmani;
- Bariści;
- Fryzjerzy i perukarze;
- Kosmetyczki;
- Manikiurzystki;
- Pedikiurzystki;
- Pracownicy obsługi technicznej biur, hoteli i innych obiektów;
- Astrolodzy, wróżbici i pokrewni;
- Pracownicy zakładów pogrzebowych;
- Pracownicy usług osobistych;
- Instruktorzy nauki jazdy.
Zawód sprzedawcy też dzieli się na wiele typów – ustawodawca wyróżnia m.in. sprzedawców:
- na targowisku/bazarze;
- na telefon;
- obwoźnych z samochodu;
- reklam internetowych;
- branży mięsnej;
- w branży przemysłowej;
- w branży spożywczej;
- na stacji paliw;
- ulicznych sprzedawców produktów nieżywnościowych;
- ulicznych sprzedawców żywności o krótkim terminie ważności.
Dzięki kompleksowemu opracowaniu napisanemu przez grono doświadczonych ekspertów możesz opracować ryzyko zawodowe dla każdego z tych zawodów w wygodny sposób. Można je nabyć w wydaniu elektronicznym (.doc/.docx/.odt/.pdf) lub papierowym. Ten fachowy poradnik z zakresu BHP liczy ok. 25 stron w formacie A4. Kupując tradycyjną książkę w miękkiej oprawie zyskujesz wygodę korzystania z niej w każdym miejscu (pociągu, hotelu), natomiast wersja elektroniczna umożliwia edycję tekstu i jego wielokrotne drukowanie.
Obowiązki zawodowe: sprzedawca i pracownik usługowy
Zanim zaczniesz zastanawiać się, co może grozić pracownikom z sektora usług lub tym, którzy zajmują się sprzedażą, powinieneś zapoznać się z przykładowym zakresem czynności na tych stanowiskach.
a) Sprzedawca
- organizowanie i przyjmowanie dostaw towarów;
- udzielanie informacji o towarach;
- dbanie o czystość i estetykę miejsca sprzedaży;
- zawieranie umów sprzedaży z klientami i dostawcami;
- przyjmowanie i monitorowanie przebiegu reklamacji;
- sporządzanie faktur.
b) Pracownik usługowy
- nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z klientami;
- doradzanie i prezentowanie usług klientom;
- dostarczanie klientom pełnych informacji o oferowanych usługach.
Zawody, jakie kwalifikowane są do kategorii pracowników usług jest wiele, więc nie sposób ogólnie przedstawić, jakie są ich zagrożenia w pracy. Można jedynie stwierdzić, że jako osoby mające kontakt z dużą ilością ludzi są oni szczególnie narażeni na agresję, stres i urazy. U sprzedawców z kolei zachodzi dodatkowo wyższe ryzyko napadu (wszystko zależy od rodzaju prowadzonego handlu – rabunki w sklepach na stacjach benzynowych zdarzają się częściej niż np. w sklepie mięsnym). Bez wsparcia w postaci fachowego podręcznika trudno Ci będzie dokładnie określić, jakie sytuacje wymagają podjęcia działań zmniejszających wystąpienie negatywnych skutków.