Logowanie

Podaj prawidłowy login oraz hasło!
Logowanie przebiegło pomyślnie!

Nie masz jeszcze konta?

Pracownicy usług i sprzedawcy - ocena ryzyka zawodowego metodą wg. Polskiej Normy PN-N-18002

Pracownicy usług i sprzedawcy - ocena ryzyka zawodowego metodą wg. Polskiej Normy PN-N-18002

Jeśli Twoja firma działa w obrębie usług i sprzedaży, to zapewne zatrudniasz pracowników odpowiedzialnych za ten sektor działalności. W związku z tym masz ustawowy obowiązek oceniania i dokumentowania ryzyka zawodowego związanego z wykonywaną pracą. Musisz także stosować niezbędne środki profilaktyczne zmniejszających ryzyko, a także informować o tym pracowników (art. 226 Kodeksu pracy, § 39 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów BHP). Warto przy tym zaznaczyć, że ustawodawca jednoznacznie nie określił, w jaki sposób to zrobić. 


Znalezionych produktów: 158, strona 1 z 4
1 2 ... następna »

Strona 1 z 4

Najbezpieczniej jest korzystać ze sprawdzonej i polecanej przez organy kontrolujące Polskiej Normy PN-N-18002 Systemy zarządzania bezpieczeństwem higieną pracy – Ogólne wytyczne do oceny ryzyka zawodowego

Ocenianie zagrożeń dla pracowników z przewodnikiem.

W oferowanym opracowaniu metoda PN-N-18002 została wyczerpująco i szczegółowo omówiona w odniesieniu do licznej kategorii pracowników usługowych i sprzedawców. Dzięki temu dokonasz oceny zagrożeń w pracy na tych stanowiskach bez obawy, że Państwowa Inspekcja Pracy lub Państwowa Inspekcja Sanitarna ukarają Cię mandatem za naruszenie lub niedopełnienie przepisów. 

Ocena ryzyka zawodowego - pracownicy usług i sprzedawcy - została napisana w prosty i przystępny sposób, tak, abyś nie musiał zastanawiać się, czy i jakie działania profilaktyczne powinieneś podjąć w celu ochrony życia i zdrowia pracownika. Korzystanie z niej ułatwia duża ilość kolorowych tabelek, które upraszczają przeprowadzanie procesu klasyfikacji zagrożeń, ich źródeł i skutków oraz dopuszczalności stopnia ryzyka. 

Publikacja ta zawiera także syntetyczne zestawienie kwalifikacji wymaganych na danym stanowisku oraz matrycę mierzenia ryzyka. 

Używanie Polskiej Normy PN-N-18002 według zasad przedstawionych w oferowanej książce jest proste, ponieważ zawiera ona nie tylko katalog zagrożeń, ale także wszystkie kroki, jakie należy podjąć, aby je zidentyfikować. Chodzi o zabranie potrzebnych dokumentów i informacji (np. dokumentacji dotyczącej szkoleń i badań lekarskich, wywiadów z pracownikami). 

Kim są w świetle przepisów pracownicy usługowi?

Jeśli chcesz wiedzieć, jak rzetelnie ocenić ryzyko dla danego zawodu, przede wszystkim musisz wiedzieć, kto się do tej grupy zalicza. 

W skład kategorii pracowników usług i sprzedawców zgodnie z Klasyfikacją Zawodów i Specjalności wchodzi wiele podkategorii i zawodów. Są to m.in.: 

  • Stewardzi;
  • Stewardzi statków morskich;
  • Konduktorzy;
  • Kierownicy pociągu;
  • Przewodnicy turystyczni i piloci wycieczek;
  • Kucharze;
  • Kelnerzy;
  • Barmani;
  • Bariści;
  • Fryzjerzy i perukarze;
  • Kosmetyczki;
  • Manikiurzystki;
  • Pedikiurzystki;
  • Pracownicy obsługi technicznej biur, hoteli i innych obiektów;
  • Astrolodzy, wróżbici i pokrewni;
  • Pracownicy zakładów pogrzebowych;
  • Pracownicy usług osobistych;
  • Instruktorzy nauki jazdy.

Zawód sprzedawcy też dzieli się na wiele typów – ustawodawca wyróżnia m.in. sprzedawców:

  • na targowisku/bazarze;
  • na telefon;
  • obwoźnych z samochodu;
  • reklam internetowych;
  • branży mięsnej;
  • w branży przemysłowej;
  • w branży spożywczej;
  • na stacji paliw;
  • ulicznych sprzedawców produktów nieżywnościowych;
  • ulicznych sprzedawców żywności o krótkim terminie ważności.

Dzięki kompleksowemu opracowaniu napisanemu przez grono doświadczonych ekspertów możesz opracować ryzyko zawodowe dla każdego z tych zawodów w wygodny sposób. Można je nabyć w wydaniu elektronicznym (.doc/.docx/.odt/.pdf) lub papierowym. Ten fachowy poradnik z zakresu BHP liczy ok. 25 stron w formacie A4. Kupując tradycyjną książkę w miękkiej oprawie zyskujesz wygodę korzystania z niej w każdym miejscu (pociągu, hotelu), natomiast wersja elektroniczna umożliwia edycję tekstu i jego wielokrotne drukowanie. 

Obowiązki zawodowe: sprzedawca i pracownik usługowy

Zanim zaczniesz zastanawiać się, co może grozić pracownikom z sektora usług lub tym, którzy zajmują się sprzedażą, powinieneś zapoznać się z przykładowym zakresem czynności na tych stanowiskach. 

a) Sprzedawca

  • organizowanie i przyjmowanie dostaw towarów;
  • udzielanie informacji o towarach;
  • dbanie o czystość i estetykę miejsca sprzedaży;
  • zawieranie umów sprzedaży z klientami i dostawcami;
  • przyjmowanie i monitorowanie przebiegu reklamacji;
  • sporządzanie faktur.

b) Pracownik usługowy

  • nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z klientami;
  • doradzanie i prezentowanie usług klientom;
  • dostarczanie klientom pełnych informacji o oferowanych usługach.

Zawody, jakie kwalifikowane są do kategorii pracowników usług jest wiele, więc nie sposób ogólnie przedstawić, jakie są ich zagrożenia w pracy. Można jedynie stwierdzić, że jako osoby mające kontakt z dużą ilością ludzi są oni szczególnie narażeni na agresję, stres i urazy. U sprzedawców z kolei zachodzi dodatkowo wyższe ryzyko napadu (wszystko zależy od rodzaju prowadzonego handlu – rabunki w sklepach na stacjach benzynowych zdarzają się częściej niż np. w sklepie mięsnym). Bez wsparcia w postaci fachowego podręcznika trudno Ci będzie dokładnie określić, jakie sytuacje wymagają podjęcia działań zmniejszających wystąpienie negatywnych skutków. 

Produkt dodany do koszyka
Dodano do koszyka: 1 szt.
×
Produkt dodano do koszyka
(brutto)
(netto)
  • Format znaku / rozmiar

  • Materiał / podłoże

  • Wykonanie / typ

wybierz opcję produktu netto brutto
-
+
×
Nieoczekiwany błąd! Powiadom nas o tym :-)
×
Produkt niedostępny
Przykro nam, ale produkt jest niedostępny ;-(