pon - pt
8:00 - 16:00
pon - pt
8:00 - 16:00
Jeżeli prowadzisz zakłady usługowe typu fryzjerstwo, kosmetyka czy solaria, z pewnością zdajesz sobie sprawę, że miejsca te muszą spełniać wymogi techniczno- budowlane oraz higieniczno- sanitarne. Miejsca pracy powinny być dostosowane zgodnie z zasadami ergonomii, a stanowiska pracy powinny być odpowiednio udokumentowane w postaci instrukcji BHP. Obowiązki te wynikają m.in. z przepisów Kodeksu Pracy oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Jakie instrukcje powinieneś zastosować w tego typu usługach i co powinny zawierać? Zobacz poniżej.
Strona 1 z 1
Instrukcje BHP są niewątpliwie najważniejszymi dokumentami, które muszą znaleźć się na każdym stanowisku. Musisz wiedzieć, że aby spełniały one swoją funkcję, czyli minimalizowały ryzyko wystąpienia zagrożeń poprzez bezpieczną pracę, muszą być one zgodne z rzeczywistością, rzetelne, czytelne oraz wykazywać czynności, które należy podjąć w przypadku wystąpienia awarii. Właściwości te zostaną spełnione, jeżeli przeanalizujesz takie elementy jak: przepisy z zakresu BHP, dokumentację techniczno- eksploatacyjną każdego posiadanego przez ciebie urządzenia oraz ocenę ryzyka zawodowego dla każdego stanowiska.
Zarówno w salonie fryzjerskim, kosmetycznym oraz w solariach powinny znaleźć się instrukcje, które będą zrozumiałe przez twoich podwładnych oraz zasady te będą przez nich spełniane. To zapewni im bezpieczeństwo, a tobie spokojny sen. Musisz wiedzieć, że taka instrukcja powinna zawierać:
Na każdego z twoich pracowników i nie jest istotne czy to jest fryzjer, kosmetyczka, pracownik obsługi solarium, czy sprzątaczka, czai się groźba wystąpienia wypadków lub drobnych zdarzeń. Ryzyko to jest podwyższone, gdy któryś z twoich pracowników nie posiada podstawowej znajomości zasad BHP, bądź je ignoruje.
Żebyś miał pewność, że instrukcje, które zastosowałeś na danych stanowiskach, są słuszne, musisz przeanalizować wszystkie zagrożenia, jakie mogą wystąpić. Zarówno fryzjerka, pracownik solarium i kosmetyczka najbardziej narażone są na skaleczenia ostrymi narzędziami (nóż, nożyczki, brzytwa), poparzenia sprzętem (suszarka, prostownica, solar), poślizgnięciem się na śliskiej powierzchni (np. w wyniku przypadkowego rozlania płynu) oraz zatrucia i oparzenia środkami chemicznymi. Dodatkowo wiedz, że osoby, które zajmują się bezpośrednią obsługą klienta, narażone są na stres. Wynika to często z agresji klienta i jego nierealnych oczekiwań. Te ostatnie zagrożenie, możesz zmniejszyć poprzez regularne szkolenia i ćwiczenia.
W gwoli przypomnienia, instrukcje BHP składają się na ogólne, stanowiskowe oraz dotyczące obsługi maszyn i urządzeń. W tego typu usługach możesz spotkać takie instrukcje jak:
Egzekwując od pracowników przestrzeganie przez nich zasad BHP, zapewniasz sobie nie tylko czyste sumienie, ale również stałych klientów i konkurencyjność na rynku. Zdrowy i bezpieczny pracownik pracuje efektywniej i staranniej, dzięki czemu przyczynia się do jakości wykonywanych przez was usług. Pracownik pracujący w sposób bezpieczny i higieniczny to dla ciebie również duża oszczędność. Pracując zgodnie z zasadami, zmniejsza ryzyko wystąpienia wypadków i urazów, a ty przy okazji nie musisz wypłacać odszkodowania i chorobowego oraz wynagrodzenia pracownikowi, który zatrudniony został w zastępstwie. Pracownik na chorobowym nie generuje ci zysków, a zatrudnienie nowego łączy się z jego przystosowaniem i szkoleniem. Bezpieczne i higieniczne warunki pracy to również gwarancja, że przejdziesz bez najmniejszych przeszkód niezapowiedziane kontrole z sanepidu lub Państwowej Inspekcji Pracy, a co za tym idzie, zaoszczędzisz pieniądze, które byś wydał na kary. Reasumując, stosując zasady BHP w zakładzie pracy, to nie tylko oszczędzasz pieniądze, ale również dbasz o zadowolenie i zdrowie pracowników oraz klientów.