pon - pt
8:00 - 16:00
pon - pt
8:00 - 16:00
W każdym zakładzie pracy, gdzie wykorzystywane są substancje chemiczne i substancje niebezpieczne, kluczowe znaczenie ma wdrożenie i przestrzeganie instrukcji BHP oraz instrukcji przeciwpożarowej (PPOŻ). Praca z mieszaninami chemicznymi zaliczana jest do prac szczególnie niebezpiecznych, dlatego zarówno pracodawca, jak i pracownicy mają obowiązek stosowania się do rygorystycznych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
Strona 1 z 1
Instrukcja BHP przy obsłudze i magazynowaniu substancji chemicznych powinna być opracowana zgodnie z aktualnymi przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz rozporządzeniami dotyczącymi ochrony zdrowia pracowników. Dokument ten określa:
Instrukcja BHP powinna być umieszczona w widocznym miejscu, a wszyscy pracownicy muszą być z nią zapoznani i przeszkoleni z zakresu BHP przy stosowaniu substancji chemicznych oraz zasad postępowania na wypadek zagrożenia.
Instrukcja przeciwpożarowa to dokument zawierający wytyczne dotyczące ochrony przeciwpożarowej w obiekcie, w którym magazynowane lub stosowane są substancje niebezpieczne pożarowo. Opracowanie i wdrożenie instrukcji PPOŻ jest obowiązkiem właściciela, zarządcy lub użytkownika obiektu, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. oraz ustawą o ochronie przeciwpożarowej.
Instrukcja PPOŻ powinna zawierać m.in.:
Instrukcja przeciwpożarowa musi być regularnie aktualizowana – co najmniej raz na dwa lata lub każdorazowo w przypadku zmian w obiekcie mających wpływ na warunki ochrony przeciwpożarowej.
Bezpieczne magazynowanie substancji niebezpiecznych wymaga:
Pracownicy powinni być przeszkoleni z zakresu BHP przy magazynowaniu substancji niebezpiecznych, a procedury magazynowania muszą minimalizować ryzyko wybuchu, pożaru, skażenia oraz innych zagrożeń dla zdrowia i życia pracowników.
Opracowywanie i aktualizacja instrukcji BHP oraz instrukcji bezpieczeństwa pożarowego może być wykonywana wyłącznie przez osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje, takie jak:
Stosowanie i magazynowanie substancji chemicznych i niebezpiecznych w zakładzie pracy wymaga wdrożenia szczegółowych instrukcji BHP i instrukcji przeciwpożarowych, zgodnych z obowiązującymi przepisami. Prawidłowe oznakowanie, szkolenia pracowników, stosowanie środków ochrony indywidualnej oraz regularna aktualizacja dokumentacji to kluczowe elementy zapewniające bezpieczeństwo i ochronę zdrowia pracowników oraz minimalizację ryzyka zawodowego i zagrożeń pożarowych.