Logowanie

Podaj prawidłowy login oraz hasło!
Logowanie przebiegło pomyślnie!

Nie masz jeszcze konta?

Pracownicy biurowi - ocena ryzyka zawodowego metodą wg. Polskiej Normy PN-N-18002

Pracownicy biurowi - ocena ryzyka zawodowego metodą wg. Polskiej Normy PN-N-18002

Praca biurowa, w przeciwieństwie do krążącej opinii, nie jest łatwa, lekka, czy zdrowa. Często staje się przyczyną licznych schorzeń i wywiera negatywny wpływ na sprawność intelektualną. W celu poprawy warunków pracy w Twojej firmie musisz zapewnić pracownikom bezpieczeństwo i higieniczne warunki pracy.  Ocena ryzyka zawodowego, w tym ocena ryzyka pracowników biurowych, jest Twoim obowiązkiem, jako pracodawcy. Oznacza to, że na mocy przepisów europejskich jesteś zobligowany do opracowania takiego dokumentu w Twojej firmie. 


Znalezionych produktów: 100, strona 1 z 2
1 2 następna »

Strona 1 z 2

Ryzyko zawodowe prac biurowych 

Nieodłącznym elementem życia codziennego jest występowanie ryzyka. Również pracownicy, wykonując swoje obowiązki narażeni są na prawdopodobieństwo wystąpienia niepożądanych zdarzeń, które powodować mogą niekorzystne skutki zdrowotne. Nie jesteśmy w stanie usunąć wszystkich otaczających nas zagrożeń, w związku z czym można śmiało stwierdzić, że ryzyko zawodowe występuje zawsze. Mając na uwadze bezpieczeństwo w Twojej firmie powinieneś dążyć do efektywnego minimalizowania skutków występowania tego ryzyka. Szczególnie pomocne może być w tym wprowadzenie technicznych i organizacyjnych rozwiązań. 

Istotna jest także ocena ryzyka zawodowego, czyli proces analizy ryzyka i określania jego dopuszczalnego poziomu. Do jednej z najczęściej używanych metod oceny ryzyka zawodowego jest Polska Norma PN-N-18002:2011. Znajdziesz w niej ogólne wytyczne szacowania ryzyka zawodowego pracowników opartego na prawdopodobieństwie i ciężkości następstw. Po dokonaniu oceny ryzyka zawodowego pracowników powinieneś podjąć działania, których celem jest usunięcie lub ograniczenie zagrożeń w Twojej firmie. W pierwszej kolejności powinieneś skoncentrować się na usunięciu źródła zagrożenia w Twoim miejscu pracy. Niezbędne jest zainstalowanie urządzeń ochronnych. Podjęte przez Ciebie środki ochronne powinny w znacznym stopniu ograniczać skutki szkód i prawdopodobieństwo ich występowania. Pamiętać musisz natomiast, że istotne dla Twojej firmy jest to, czy poniesione na środki ochronne koszty nie przewyższają zysków, jakie mogą przynieść. 

Ocena ryzyka pracowników biurowych zależy od charakteru pracy biurowej. Bezpośredni kontakt z klientem wymaga bowiem od pracowników większej odporności psychicznej i generuje liczne sytuacje stresowe. Samodzielna praca biurowa ma charakter dużo spokojniejszy i zmniejsza poziom narażenia na utratę zdrowia. Oceniając ryzyko pracy w biurze warto wskazać na długą, wbrew pozorom, listę przyczyn zagrożenia, które mogą negatywnie oddziaływać na sytuację w Twojej firmie. Do najczęściej występujących przyczyn schorzeń należy m.in. przeciążenie narządu ruchu przez wymuszoną nieprawidłową pozycję ciała, hałas emitowany przez urządzenia znajdujące się w miejscu Twojej pracy, czy też dochodzący z zewnątrz. Wymienić należy także niewłaściwe warunki mikroklimatyczne w miejscu Twojej pracy, czy też przeciążenie narządu wzroku lub nawet porażenie prądem elektrycznym. Choroby serca, zniekształcenie kręgosłupa, wady wzroku i słuchu, czy nerwice i depresje to tylko niektóre z chorób, które dotykają pracowników biurowych. Według statystyk ryzyko upadków wśród pracowników biurowych występuje 3 razy częściej niż u innych. Często, wśród zidentyfikowanych zagrożeń pracowników biurowych wymienia się poślizgnięcie, upadek ze schodów, urazy tłuczone, skaleczenie ostrymi przedmiotami, czy poparzenia. Ocena ryzyka pracy w biurze wiąże się z występowaniem wielu czynników psychicznych, jakie powodować mogą zagrożenie. Zaliczyć do nich można niezadowolenie z pracy, konflikty wewnętrzne, stres, czy relacje między pracownikami. Pamiętaj, że każde miejsce pracy musi spełniać określone w przepisach BHP standardy. Jeśli widzisz, że coś stwarza bezpośrednie zagrożenie dla Twojego zdrowia lub życia, masz prawo odmówić wykonywania pracy, o czym masz obowiązek zawiadomić swojego przełożonego. 

Optymalne warunki pracy biurowej

Twoim obowiązkiem, jako pracodawcy jest zapewnienie odpowiednich warunków pracy w celu zwiększenia poczucia bezpieczeństwa i zmniejszenia ryzyka zawodowego pracowników biurowych. Jako pracownik powinieneś być zapoznany z zasadami BHP w miejscu wykonywanej przez Ciebie pracy, jak również poddawany być powinieneś okresowym szkoleniom z tego zakresu. 

W pomieszczeniach biura istotną rolę odgrywa oświetlenie, wobec czego w Twojej firmie nie może zabraknąć światła dziennego i światła (300-500 lx). W przypadku, gdy Twoim głównym obowiązkiem jest długotrwałe pisanie, natężenie światła powinno przekraczać natomiast 1000 lx. Temperatura powietrza w miejscu Twojej pracy nie może być niższa niż 18°C, wilgotność powietrza nie może spaść poniżej 40%. Powierzchnia, jaką masz do dyspozycji nie może być mniejsza niż 2 metry kwadratowe. Do swojej dyspozycji powinieneś mieć także biurko, fotel - wyposażony w oparcie i podłokietniki, dający Ci możliwość regulowania wysokości) i niezbędne półki. Pamiętaj, że jako pracodawca masz obowiązek zapewnienie pracownikom możliwości przemiennego łączenia pracy związanej z obsługą komputera z pracą, która pozwoli na odciążenie wzroku. Taka zmiana następować musi co godzinę i trwać 5 minut. Powinieneś także zapewnić pracownikowi okulary korygujące wzrok, jeśli w opinii lekarza wskazana jest potrzeba ich stosowania przy obsłudze komputera. Istotnym czynnikiem wpływającym na jakość pracy i stanowiący ryzyko dla pracowników biurowych jest hałas. Jego dopuszczalne natężenie w przypadku wykonywania prac biurowych wynosić może 55-65 dB. 

By praca biurowa była w Twojej firmie efektywna i spełniała warunki  bezpieczeństwa musi być odpowiednio wyposażona. Podstawą prac biurowych są stoły lub biurka, a także krzesła, szafy, telefony i inne urządzenia biurowe. Konstrukcja biurka musi pozwalać na ustawienie ekranu komputera od oczu pracownika w odległości 400-750 mm. Przy doborze krzesła zwróć uwagę na stabilność, możliwość regulacji i wyposażenie w oparcie i podłokietniki, które znacznie odciążają kręgosłup. Pamiętaj również, że w biurze musi znajdować się oddzielne pomieszczenie przeznaczone do spożywania posiłków. 

Praca biurowa niesie za sobą wiele zagrożeń, które nie są często zauważane lub bywają ignorowane. Jako pracodawca masz obowiązek oceny zagrożeń dla bezpieczeństwa pracowników i wprowadzania rozwiązań, które zmniejszą ryzyko ich występowania oraz zmniejszą skutki ich pojawienia się. Jedynie ścisła współpraca na każdym poziomie funkcjonowania biura pozwoli na efektywną walkę z niebezpieczeństwami, na jakie narażeni są pracownicy biurowi, a co za tym idzie - doprowadzi do zwiększenia poziomu poczucia bezpieczeństwa w firmie.

Produkt dodany do koszyka
Dodano do koszyka: 1 szt.
×
Produkt dodano do koszyka
(brutto)
(netto)
  • Format znaku / rozmiar

  • Materiał / podłoże

  • Wykonanie / typ

wybierz opcję produktu netto brutto
-
+
×
Nieoczekiwany błąd! Powiadom nas o tym :-)
×
Produkt niedostępny
Przykro nam, ale produkt jest niedostępny ;-(