pon - pt
8:00 - 16:00
pon - pt
8:00 - 16:00
Otwierając sklep, w którym będziesz sprzedawać żywność, musisz spełnić wymagania sanitarno- higieniczne oraz prowadzić odpowiednią dokumentację HACCP. Bez nich nie tylko nie przejdziesz odbioru sanepidu, ale również zapłacisz karę nałożoną podczas niezapowiedzianych kontroli. Dokumentacja HACCP to zabezpieczenie nie tylko dla ciebie, ale przede wszystkim jest to pewność dla klienta, że artykuły spożywcze są zdrowe, bo przechowujesz je w sposób bezpieczny i higieniczny.
Strona 1 z 1
System HACCP musi wdrożyć każdy przedsiębiorca, który prowadzi firmę w sektorze spożywczym. Jeżeli otworzyłeś sklep spożywczy, warzywniak, czy sklep monopolowy, to obowiązek prowadzenia księgi HACCP spoczywa również na Tobie. Wymóg ten regulują odpowiednie przepisy: ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2019 roku poz. 1252) oraz rozporządzenie (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych (Dz. U. L 139 z 30.04.2004 ze zmianami).
Przystępując do wprowadzenia HACCP-u do twojego przedsiębiorstwa, musisz mieć już wdrożone: Dobrą Praktykę Higieniczną (GHP) oraz Dobrą Praktykę Produkcyjną (GMP). Bez tych dwóch wstępnych wymagań cały system nie będzie działał. HACCP (z ang. Hazard Analysis and Critical Control Points), czyli System Analizy Zagrożeń i Krytycznych Punktów Kontroli, ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa żywności poprzez identyfikację, analizę oraz kontrolę zagrożeń, które mogą to bezpieczeństwo zakłócić.
System ten wyróżnia trzy rodzaje zagrożeń mogących mieć negatywny wpływ na oferowane przez ciebie artykuły spożywcze. Są nimi:
Za pomocą odpowiedniej analizy, zlikwidujesz zagrożenia już w miejscu ich powstania, a poprzez regularne ich monitorowanie sprawisz, że nie będą się one pojawiały w przyszłości.
Jak już z pewnością wiesz, prowadząc działalność w branży spożywczej, musisz spełnić pewne wymogi. Jednym z nich jest wdrożenie procedur HACCP. Proces ten jest czasochłonny i powinien składać się z 12 etapów:
Działania wstępne:
Działania na podstawie 7 zasad HACCP:
Posiadanie księgi HACCP dla sklepów sprawi, że nie tylko spełnisz wymogi prawne i nieoczekiwana kontrola inspektorów z sanepidu stanie się mniej nieprzyjemna, ale przede wszystkim wzmocnisz zaufanie klientów. Zadowolony klient zawsze wraca, a dzięki jego pozytywnym opiniom możesz zyskać nowych. Pozyskując mnóstwo zaufanych klientów, zwiększasz swoją konkurencyjność na rynku. HACCP to również lepszy przepływ informacji w twoim sklepie. Dokumentacja ta buduje współpracę między pracownikami pracującymi na różnych szczeblach hierarchii w sklepie. Książka HACCP sprawia również, że twój personel angażuje się bardziej w pracę. Wynika to z konieczności podpisu po wykonaniu danej czynności.
Oczywiście jest to tylko część z korzyści, jakie płyną ze stosowania omawianego systemu. Jeżeli nie będziesz traktować go jedynie jako smutny i żmudny obowiązek, ale jako “sprzymierzeńca”, to szybko te korzyści odczujesz. Finalnie przeradzają się one w zysk dla twojego przedsiębiorstwa.