pon - pt
8:00 - 16:00
pon - pt
8:00 - 16:00
Jeżeli prowadzisz sprzedaż zarówno internetową, jak i stacjonarną i zatrudniasz osoby, które ułatwiają ci handel, zapewne zdajesz sobie sprawę, że musisz zapewnić im bezpieczną i higieniczną pracę. Obowiązek ten nakładają na ciebie przepisy Kodeksu Pracy oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Zagrożenia związane z konkretnymi stanowiskami zminimalizujesz, zaopatrując je w instrukcje BHP.
Strona 1 z 1
Instrukcja BHP jest dokumentem, który powinien dotyczyć każdego stanowiska w twojej firmie. Sporządza się ją po analizie takich elementów jak: przepisy prawne w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, dokumentacja urządzeń niezbędnych do wykonywania pracy w twoim zakładzie oraz oceny ryzyka zawodowego na danym stanowisku. Analiza tych składników jest niezbędna do tego, aby instrukcja była kompletna i rzetelna.
Zlecając sporządzenie lub zakup gotowych instrukcji dla handlu, zwróć uwagę na to, żeby była napisana jasno i czytelnie, zawierała wszystkie czynności, które wpłyną na bezpieczeństwo pracy w twojej firmie, i zawierała sposoby postępowania w przypadku wystąpienia awarii, które mogą zagrozić zdrowiu i życiu pracowników. Kolejną kwestią, którą regulują przepisy, jest jej dostępność. Powinna być ogólnie dostępna dla pracowników. Nie masz obowiązku wieszania ich przy każdym stanowisku, możesz umieścić je np. w sekretariacie lub biurze kierownika, możesz również przesłać ją pocztą mailową, umieścić na stronie firmy, najważniejsze jest, aby pracownik się z nią zapoznał.
Praca wykonywana przez twoich sprzedawców, czy też innych pracowników, którzy są zatrudnieni w twojej firmie, powinna być wykonywana w sposób bezpieczny. Wymóg ten będzie spełniony, pod warunkiem, że twoi podwładni będą stosować się do wytycznych instrukcji. Dobra instrukcja to taka, która zawiera:
Pamiętaj, że również na stanowiskach handlowych może dojść do nieszczęśliwego wypadku. Twoi sprzedawcy narażeni są na różne czynniki, zarówno niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe, które mogą w mniejszym bądź większym stopniu im zaszkodzić. Ekspedienci oraz przedstawiciele handlowi, to osoby, które mają bezpośredni kontakt z klientem. Łączy się to ze stresem, który może być spowodowany agresją lub zbytnim roszczeniem z jego strony. Musisz zadbać o to, żeby osoby mający bezpośredni kontakt z kupcem, regularnie przechodzili szkolenie, jak sobie ze stresem radzić.
Do czynników niebezpiecznych w zawodzie sprzedawcy należą ostre części maszyn oraz narzędzi. Jeżeli któryś z twoich pracowników zajmuje się krojeniem wędlin, to wiedz, że może dojść do skaleczenia, a nawet do amputacji palców. Do tego typu wypadku może dojść, gdy pracownik nie stosuje się do zasad BHP, nie zgłasza wadliwości urządzenia i nie zachowuje należytej uwagi. Kolejnym niepożądanym zdarzeniem, jakie może wystąpić w twoim sklepie, to upadek na równej powierzchni. Może do niego dojść w wyniku poślizgnięcia się na mokrej powierzchni, czy potknięcia się o karton z towarami. Aby zminimalizować wystąpienie tego zdarzenia, twoi pracownicy przede wszystkim muszą zachować porządek, należytą uwagę oraz przy myciu podłogi zastosować znak informujący o śliskiej powierzchni.
Jak widzisz, brak stosowania się do zasad BHP, może skutkować niepożądanymi zdarzeniami. Dlatego ważne jest stosowanie instrukcji. W handlu, tak jak w innych dziedzinach, rozróżnia się instrukcje ogólne, stanowiskowe oraz dotyczące obsługi maszyn i urządzeń. Przykładami takich instrukcji są:
BHP to nie tylko bezpieczeństwo twoich pracowników, ale również korzyści dla ciebie jako pracodawcy. Po pierwsze, zmniejszona ilość wypadków, łączy się z brakiem wypłaty odszkodowań. Po drugie, usługa sprzedaży wykonywana jest w sposób higieniczny oraz z należytą uwagą, a co za tym idzie, zyskujesz stałych klientów. Po trzecie, rzesza wiernych klientów sprawia, że stajesz się konkurencyjny.