Logowanie

Podaj prawidłowy login oraz hasło!
Logowanie przebiegło pomyślnie!

Nie masz jeszcze konta?

Instrukcje BHP dla biura

Instrukcje BHP dla biura

Instrukcja BHP stanowi obowiązkowy element wyposażenia każdego miejsca pracy. Wskazuje na to Kodek pracy w art. 2374 oraz rozporządzenia MPiPS z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów BHP - § 41 ust.1 rozporządzenia. 

Znalezionych produktów: 22, strona 1 z 1
1

Strona 1 z 1

Zgodnie z tymi normami prawa każdy pracodawca posiada obowiązek udostępnienia pracownikom aktualnych instrukcji BHP.

Wyposażenie każdego miejsca pracy w instrukcje BHP jest obowiązkiem. Jeśli pracodawca nie stosuje się do niego - wówczas możliwe jest nałożenie kary finansowej. Ponadto podpisana instrukcja BHP stanowi dokument istotny w przedsiębiorstwach, nie mniej ważny niż np. wewnętrzne regulaminy. Pracownicy powinni stosować się do norm BHP, a za brak przestrzegania zasad grożą kary porządkowe.

BHP - przepisy dla każdego pracownika 

Przepisy BHP to zbiór zasad, jakie powinien przestrzegać każdy z pracowników, niezależnie od stanowiska, stażu pracy itp. Dlatego, będąc nim musisz przede wszystkim zapoznać się z aktualnymi normami. Warto wiedzieć też, że jako pracownik masz możliwość sugerowania pracodawcy jakie zmiany w zakresie standardów bezpieczeństwa warto wprowadzić, by poprawić jakość i bezpieczeństwo w swoim zakładzie pracy.

BHP w biurze - co zawierają instrukcje?

Instrukcje BHP przeznaczone do biur zawierają takie dane jak:

- stosowanie w zakładach procesów technologicznych i prace związane z ryzykiem wypadków lub zagrożeń zdrowia pracowników;

- obsługa maszyn i innych urządzeń;

- sposób postępowania z materiałami niebezpiecznymi dla zdrowia pracowników;

- udzielanie pierwszej pomocy.

BHP w biurze - kto opracowuje instrukcje bezpieczeństwa?

Ustawa wskazuje, że pracodawca posiada obowiązek zapewnienia w miejscu pracy odpowiedniej instrukcji BHP. Co, jednak istotne, ustawa nie precyzuje czy pracodawca powinien samodzielnie ją opracować. 

Z treści rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 109, poz. 704 z późn. zm.) wynika, że pracodawca nie musi sam opracowywać instrukcji BHP, ale może jedynie dostosować ją do warunków zatrudnienia w swojej firmie, biorąc pod uwagę takie czynniki jak np. możliwe zagrożenia związane z wykonywaniem codziennej pracy. Dlatego w praktyce od pracodawcy zależy to, komu zleci opracowanie instrukcji. 

Instrukcje BHP do biura - jakie obowiązki związane z nimi posiadasz jako pracownik?

Będąc pracownikiem jesteś zobowiązany do zapoznania się z treścią instrukcji bezpieczeństwa w swoim miejscu pracy. Instrukcje BHP do biura zawierają, bowiem ważne informacje w zakresie codziennych warunków pracy i zasady zachowania się w sytuacji np. zagrożenia zdrowia. 

Przepisy wskazują, że pracodawca powinien skonsultować z pracownikami opracowanie instrukcji BHP. Dlatego, będąc pracownikiem masz udział w tworzeniu tego dokumentu (reguluje to art. 23711a § 1 Kodeksu pracy). 

Jeśli nie będziesz osobiście uczestniczył w pracach nad formą instrukcji BHP, to może to zrobić przedstawiciel całej grupy pracowników, któremu przekażesz swoje uwagi. Taka konieczność wynika z maksymalnego dopasowania warunków i standardów pracy do środowiska w jakim codziennie się ona odbywa. Dlatego tak istotne jest, by konsultacje objęły pracodawcę i pracowników na różnych szczeblach - od kierownictwa firmy po pracowników szeregowych. 

Instrukcje BHP do biura - jakie prawa związane z ich udostępnieniem posiadasz jako pracownik?

BHP przy pracach biurowych stanowi ważny dokument, do którego powinien mieć dostęp każdy z pracowników, niezależnie od stażu pracy. Instrukcja powinna na co dzień znajdować się w widocznym miejscu, a każda osoba zatrudniona powinna bez problemu móc się z nią zapoznać. 

Jako pracownik masz obowiązek znać przepisy dotyczące bezpieczeństwa w swoim miejscu pracy. Choć sama instrukcja nie musi znajdować się przy miejscu pracy, np. biurku każdej osoby - jednak nie zwalnia Cię to z konieczności zapoznania się z nią i stosowania na co dzień. W praktyce instrukcja może być wywieszona np. na korytarzu, czyli w miejscu, gdzie każdy z pracowników ma łatwy dostęp. Może również znajdować się np. u kierownika komórki organizacyjnej.

Jeśli chodzi o instrukcje firmowe w zakresie udzielania pierwszej pomocy to przepisy wskazują, że powinny się one znajdować tuż obok apteczek. 

BHP przy pracach biurowych - obowiązek każdego pracodawcy i pracownika.

Wszystkie informacje dotyczące bezpieczeństwa w miejscu pracy zawarte są w instrukcjach BHP, które są dostępne dla każdego pracownika. Mogę one mieć np. formę wpiętych do segregatora kartek, które na co dzień leżą w biurze, lub w pokojach pracowników, tam gdzie znajdują się urządzenia biurowe, takie jak np. drukarka. 

Jako pracownik masz obowiązek znać przepisy, które mają zastosowanie w Twoim miejscu pracy. Wiąże się to z koniecznością stosowania się do standardów bezpieczeństwa, zwłaszcza jeśli pracujesz w warunkach niebezpiecznych, stwarzających zagrożenie zdrowia, np. z maszynami. Co więcej, jako pracownik masz udział w tworzeniu przepisów bezpieczeństwa w swoim miejscu pracy, a własne sugestie można przekazać np. w trakcie szkoleń okresowych. Czasami w firmach stosuje się rozwiązania, które nakazują wywieszenie instrukcji BHP w każdym pokoju, przy czym znajduje się przy nich informacja, że szczegółowe przepisy BHP są dostępne w innym miejscu, np. w pokoju kierownika.

Produkt dodany do koszyka
Dodano do koszyka: 1 szt.
×
Produkt dodano do koszyka
(brutto)
(netto)
  • Format znaku / rozmiar

  • Materiał / podłoże

  • Wykonanie / typ

wybierz opcję produktu netto brutto
-
+
×
Nieoczekiwany błąd! Powiadom nas o tym :-)
×
Produkt niedostępny
Przykro nam, ale produkt jest niedostępny ;-(