Logowanie

Podaj prawidłowy login oraz hasło!
Logowanie przebiegło pomyślnie!

Nie masz jeszcze konta?

Pracownicy do spraw finansowo-statystycznych i ewidencji materiałowej - ocena ryzyka zawodowego metodą wg. Polskiej Normy PN-N-18002

Pracownicy do spraw finansowo-statystycznych i ewidencji materiałowej - ocena ryzyka zawodowego metodą wg. Polskiej Normy PN-N-18002

W każdym zawodzie zdarzają się nieszczęśliwe wypadki. Brak zachowania należytej uwagi, błąd ludzki czy też niespodziewana awaria, są głównymi źródłami tych niepożądanych zdarzeń. Aby tego uniknąć lub zminimalizować ich wystąpienie, musisz przeprowadzić ocenę ryzyka zawodowego. Ocena ta powinna być sporządzona dla każdego stanowiska i nieważne czy jest to pracownik biurowy, ubezpieczyciel czy magazynier. Obowiązek ten wynika nie tylko z samej Konstytucji RP, ale również z Kodeksu Pracy oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów BHP. Czym jest ta ocena oraz jak wygląda jej proces? O tym dowiesz się z dalszej części tekstu.

Znalezionych produktów: 35, strona 1 z 1
1

Strona 1 z 1

Istota oceny ryzyka zawodowego

Ryzyko zawodowe istnieje w każdym rodzaju wykonywanych prac, również w pracach związanych z finansami oraz ewidencją materiałową. To, że ktoś siedzi za biurkiem i pracuje przy komputerze, nie oznacza, iż jest pozbawiony zagrożeń w pracy. Wręcz przeciwnie. Również i tym pracownikom powinieneś przeprowadzić ocenę i z jej pomocą ustalić źródła zagrożeń oraz wprowadzić działania korygujące.

Dobra ocena ryzyka to taka, która przeprowadzona jest w sposób rzetelny, kompletny oraz zgodny z rzeczywistością. Jeżeli nie wiesz, jak ją przeprowadzić oraz co powinno się w niej znaleźć, to skorzystaj z pomocy odpowiedniego specjalisty. Przeprowadzi cię on przez następujące etapy:

  • Krok I- zebranie niezbędnych informacji do przeprowadzenia oceny. W tym kroku mogą się przydać: dokumentacja techniczno-eksploatacyjna stosowanych maszyn i urządzeń, charakterystyka danego stanowiska pracy wraz z liczbą osób na nim pracującym, rejestr wypadków i chorób zawodowych, obowiązujące akty prawne, wywiady z pracownikami i inne;
  • Krok II- identyfikacja wszystkich możliwych do wystąpienia zagrożeń. Etap ten powinieneś rozpocząć od zagrożeń już stwierdzonych. Jednakże nie powinieneś na nich poprzestawać;
  • Krok III- oszacowanie danego ryzyka, czyli ustalenie prawdopodobieństwa wystąpienia danego zagrożenia oraz ciężkości następstw, jakie ze sobą niesie;
  • Krok IV- określenie czy dane zagrożenie jest akceptowalne, czy też nie;
  • Krok V- ustalić działania mające na celu zminimalizować zagrożenie lub je całkowicie wyeliminować;
  • Krok VI- przeanalizować wyniki oceny z pracownikami lub ich przedstawicielami oraz zapoznać się z ich propozycjami;
  • Krok VII- wdrożyć przyjęte działania;
  • Krok VIII- zweryfikować czy działania te są skuteczne;
  • Krok IX- w razie potrzeby wprowadzić działania korygujące.

Tak przeprowadzona ocena pozwoli ci zachować odpowiedni poziom BHP w twojej firmie. Ważne jest, aby proces ten został udokumentowany oraz przedstawiony twoim pracownikom. Pamiętaj również o konieczności jego aktualizacji w przypadku, gdy wystąpią następujące przesłanki: powstanie nowe stanowisko pracy, wprowadzone zostaną zmiany technologiczne lub organizacyjne na danym stanowisku, nastąpią zmiany w stosowanych środkach ochrony oraz wprowadzone zostaną zmiany w obowiązujących wymaganiach.

Identyfikacja zagrożeń oraz sposoby ich eliminacji w pracy biurowej

Identyfikacja zagrożeń stanowi najważniejszy etap w całym procesie oceny, gdyż prawidłowo przeprowadzona pozwoli ci zastosować odpowiednie środki zmniejszające zagrożenia w pracy.Pamiętaj że praca biurowa, praca magazyniera oraz ubezpieczyciela również narażona jest na ryzyko zawodowe. Pracują oni głównie przy komputerze, dlatego jesteś zobowiązany do tego, aby zapewnić im odpowiednie warunki. Poza tym mogą ich spotkać następujące zagrożenia:

  • porażenie prądem- w szczególności, gdy urządzenie jest niesprawne lub uszkodzony jest kabel zasilający. Porażenie może doprowadzić nie tylko do ciężkich obrażeń, ale również do śmierci. Twój pracownik powinien stosować się do instrukcji urządzenia, sprawdzić jego stan techniczny, a w razie stwierdzenia nieprawidłowości wezwać osobę upoważnioną do naprawy;
  • upadek na niższy poziom- najczęstszą przyczyną upadku jest pośpiech oraz rozmowa przez telefon komórkowy. Zdarzenie to może doprowadzić do złamań kończyn oraz urazów. Powinieneś uczulić swoich pracowników, żeby przy wchodzeniu i schodzeniu po schodach trzymali się poręczy;
  • stres- praca pod presją czasu (np. sporządzanie dokumentacji do sprawozdań finansowych) może doprowadzić do nerwic, rozstroju żołądka oraz bezsenności. Pracownik powinien przestrzegać przerw oraz korzystać z profitów, jakie oferuje firma (dopłata do masażysty, kart sportowych, sztuk teatralnych i kina);
  • oparzenia- w pracach biurowych często dochodzi do poparzeń gorącymi napojami, które często pija się w niedopuszczonych do tego miejscach. 

Dbając o bezpieczeństwo pracownika, dbasz również o jego komfort pracy. Zadowolenie pracownika przekłada się na jego efektywność oraz na atmosferę w pracy. Odpowiedni poziom BHP w firmie to również mniej wypadków i niepożądanych zdarzeń, a co za tym idzie, unikasz zbędnych kosztów (m.in. z konieczności zatrudnienia osoby na zastępstwo, odszkodowań, procesów sądowych). Pamiętaj, że bezpieczny pracownik, to również korzyści dla ciebie. 

 

Produkt dodany do koszyka
Dodano do koszyka: 1 szt.
×
Produkt dodano do koszyka
(brutto)
(netto)
  • Format znaku / rozmiar

  • Materiał / podłoże

  • Wykonanie / typ

wybierz opcję produktu netto brutto
-
+
×
Nieoczekiwany błąd! Powiadom nas o tym :-)
×
Produkt niedostępny
Przykro nam, ale produkt jest niedostępny ;-(