Logowanie

Podaj prawidłowy login oraz hasło!
Logowanie przebiegło pomyślnie!

Nie masz jeszcze konta?

Pracownik biurowy - Ocena Ryzyka Zawodowego

Pracownik biurowy - Ocena Ryzyka Zawodowego

Ocena Ryzyka Zawodowego musi być opracowana dla każdego stanowiska, nie tylko dla takiego kojarzącego się z zagrożeniem. Wbrew pozorom pracownik biurowy także jest narażony na różne czynniki negatywnie wpływające na jego zdrowie zarówno fizyczne, jak i psychiczne. 

Zagrożenia w pracy biurowej

Jakie zagrożenia czyhają na osobę, której miejscem pracy jest biuro? To zależy od charakteru samej pracy. Na myśl od razu przychodzi przeciążenie narządu wzroku poprzez długotrwałe patrzenie w ekran komputera i skrzywienia kręgosłupa poprzez wymuszoną pozycję siedzącą, w dodatku często nieprawidłową. Być może rozmowy dookoła i urządzenia, z których korzystasz podczas wykonywania pracy tworzą spory hałas. W takim przypadku niestety narażony jest Twój słuch. Praca biurowa wiąże się również z wysiłkiem umysłowym. Rozwiązywanie różnych problemów pod presją czasu, kreatywne myślenie i pisanie czy kodowanie - to wszystko w szybkim czasie doprowadza do poczucia zmęczenia. Należy zwrócić uwagę na stan psychiczny. Bezpośredni kontakt z klientem generuje liczne sytuacje stresowe, z którymi pracownik musi sobie poradzić. Obsługa klienta wymaga większej odporności psychicznej, a niestety nie każdy taką posiada. Stres, niezadowolenie z pracy czy konflikty wewnętrzne w firmie mogą prowadzić do nerwicy lub nawet depresji. 

Jak zmniejszyć ryzyko zawodowe w biurze?

Nieprzestrzeganie ergonomicznych warunków pracy prowadzi nie tylko do krótkookresowych dolegliwości takich jak bóle kręgosłupa i głowy oraz zaczerwienie oczu, ale mogą również wystąpić inne, dużo groźniejsze schorzenia. Aby zmniejszyć wszelkie zagrożenia oraz znacząco poprawić nie tylko komfort, ale również bezpieczeństwo pracowników, pracodawca powinien odpowiednio dostosować miejsce pracy do wykonywanego stanowiska. Warto zwrócić uwagę na następujące elementy: 

  • optymalne oświetlenie pomieszczenia - oczywiście dostęp do światła dziennego i dodatkowo światło sztuczne o natężeniu minimum 300-500 lx, a gdy Twoją praca jest długotrwałe pisanie - powyżej 1000 lx
  • stabilne biurko wraz z regulowanym fotelem z oparciem i podłokietnikami, aby znacząco odciążyć kręgosłup
  • temperatura otoczenia nie powinna wynosić mniej niż 18°C 
  • wilgotność powietrza nie może przekraczać 40%
  • powierzchnia do dyspozycji pracownika powinna mieć minimum 2 metry kwadratowe 
  • przemienne łączenie pracy przy komputerze z pracą, która pozwoli odciążyć wzrok - co godzinę na conajmniej 5 minut
  • regularne badania kontrolne - szczególnie wzroku i narządów ruchu
  • zapewnienie pracownikowi okularów korygujących wzrok (jeśli lekarz wskaże taką potrzebę)
  • hałas o możliwym natężeniu 55-65 dB
  • monitor komputera w odpowiedniej odległości od oczu - od 40 do 75 cm.

Na temat optymalizacji stanowiska pracy z pewnością pojawi się jeszcze osobny artykuł.

Ocena Ryzyka Zawodowego dla pracownika biurowego 

Jako pracodawca masz obowiązek opracować rzetelną i kompletną Ocenę Ryzyka Zawodowego na każde stanowisko w Twojej firmie. Stworzoną dokumentację musisz przedstawić pracownikowi i dokładnie ją omówić. Głównym celem jest uświadomienie zatrudnionej przez Ciebie osobie o możliwym zagrożeniach, które mogą ją spotkać podczas wykonywania pracy - nawet tych rzadkich czy też absurdalnych. Świadomy pracownik zupełnie inaczej podchodzi do swoich obowiązków i jest bardziej uważny, szczególnie przy obsłudze niektórych urządzeń biurowych. Wypadki się zdarzają - lepiej być na nie przygotowanym, niż później żałować nieuwagi lub niedopatrzenia, bo przecież „nic złego się nie stanie”. 

Pracownik biurowy - każdy jest inny

Do prac biurowych należą liczne stanowiska, takie jak: sekretarka, recepcjonista, copywriter, programista, asystent, doradca do spraw pożyczek, windykator, rezydent biura podróży, pracownik call center czy też modny w dzisiejszych czasach home office, czyli pracownik zdalny. Z tego podziału wynika fakt, że pracownik pracownikowi nierówny. Każdy z nich ma przydzielone inne obowiązki, którymi się zajmuje i mniejszy lub większy wymiar pracy fizycznej.

Standardowy pracownik biurowy, czyli praca w charakterze sekretarki

Zacznijmy od tego, z czym od razu kojarzy nam się standardowy pracownik biurowy. Jego podstawowymi obowiązkami są: udzielanie ogólnych informacji interesantom, bieżąca obsługa klienta telefonicznie i drogą mailową, obsługa różnych urządzeń biurowych (drukarka, kserokopiarka, niszczarka dokumentów), odbieranie telefaksów, zajmowanie się zarówno przychodzącą, jak i wychodzącą korespondencją, prowadzenie grafiku spotkań kierownictwa oraz zaawansowana obsługa komputera i dbanie o zaopatrzenie miejsca pracy w niezbędne materiały biurowe. Jakie może napotkać zagrożenia podczas wykonywania pracy? Do tych ogólnych, wymienionych już wyżej, może dojść skaleczenie się, porażenie prądem, poślizgnięcie się na dopiero co umytej podłodze, przewrócenie się przez wystające z urządzeń kable, czy też wciągnięcie dłoni do niszczarki. 

Praca biurowa w sklepie internetowym

Pracownik sklepu internetowego zajmuje się dodatkowo obsługą zleceń klientów oraz kompletowaniem zamówień, co wiąże się z przyjmowaniem kurierów, odbieraniem i wydawaniem paczek, a także pakowaniem przesyłek. Do jego zadań należy również kontrolowanie i uzupełnianie stanów magazynowych sklepu. Przy produktach większych gabarytowo jest więc narażony na ręczne podnoszenie towarów, często dość ciężkich. Takiej osobie grozi więcej zagrożeń niż osobie siedzącej typowo przed komputerem, ponieważ wykonuje także pracę fizyczną. Poprzez schylanie się, podnoszenie i przenoszenie przedmiotów o różnej wadze znacznie naraża nie tylko swój kręgosłup, ale też narządy ruchu. 

Praca biurowa w warunkach domowych (home office)

W tym przypadku środowisko pracy jest zupełnie inne, ponieważ to pracownik sam je sobie organizuje. Tak naprawdę nikt nie kontroluje tego czy pracuje przy biurku czy wygodnie z łóżka. W domu czeka na niego nie tylko o wiele więcej rozproszeń, ale też zagrożeń. Przykładowo - z racji tego, że pracuje zdalnie może w trakcie rozmowy telefonicznej zajmować się śniadaniem i przez niewystarczające skupienie się na jednej czynności zrobić sobie krzywdę - poparzyć się patelnią, oparzyć wrzątkiem czy przeciąć nożem. Dużo zależy też od warunków panujących w naszym domu. W stacjonarnym biurze masz (a przynajmniej powinieneś mieć) zapewniony między innymi ergonomiczny fotel, a być może z domu pracujesz na zwykłym krześle, które w żaden sposób nie chroni Cię przed skrzywieniem kręgosłupa. 

Pracownik biurowy - Ocena Ryzyka Zawodowego

Praca biurowa połączona z prowadzeniem pojazdów

Pracownikiem biurowym z pracą w terenie może być na przykład przedstawiciel handlowy. Do ryzyka zawodowego dla jego stanowiska dochodzą zagrożenia związane z prowadzeniem pojazdów. Jak wiadomo, wypadków na drodze jest bardzo dużo. Podczas jazdy na spotkanie biznesowe może spowodować lub ulec wypadkowi, czy też zostać potrąconym na parkingu. Tak naprawdę przedstawiciel to tylko przykład. Takie stanowisko obejmuje ktokolwiek, kto oprócz typowej pracy administracyjno-biurowej musi załatwiać pozostałe sprawy związane z pracą poza jej obszarem. 

Dokumentowanie ryzyka zawodowego dla pracownika biurowego

Różnice między każdym z tych stanowisk biurowych wydają się niewielkie, ale odgrywają istotną rolę w rozumieniu ryzyka zawodowego na stanowisku pracy, które trzeba odpowiednio udokumentować. Nie wykonasz tej dokumentacji prawidłowo nie posiadając odpowiedniej wiedzy ani kompetencji. Lepiej zlecić te zadanie specjalistom z branży Bezpieczeństwa i Higieny Pracy, którzy wezmą pod uwagę każdy możliwy przypadek i wyczerpią temat w zrozumiały, a zarazem profesjonalny sposób. 

Ocenę Ryzyka Zawodowego dla stanowisk biurowych zamówisz u nas w pięciu różnych metodach: 

  1. PN-N-18002 - najpopularniejsza metoda w Polsce. Skupia się na dwóch parametrach: prawdopodobieństwie wystąpienia zagrożenia i jego skutkach, czyli ciężkości następstw. Opracowana przy pomocy matrycy wartościowania ryzyka w skali pięciostopniowej, która jest dokładniejsza od skali trójstopniowej.
  2. RISK SCORE - matematyczna metoda, która wykorzystuje trzy parametry: skutki, ekspozycję i prawdopodobieństwo.
  3. PHA - metoda, w której wykorzystuje się dwa parametry: stopień szkód i prawdopodobieństwo.
  4. JSA - metoda indukcyjna, w której ryzyko zawodowe jest funkcją prawdopodobieństwa zdarzenia i jego konsekwencji.
  5. FIVE STEPS - metoda pięciu kroków obejmuje cztery parametry: prawdopodobieństwo, ekspozycję, skutki oraz ilość osób narażonych na zagrożenie. 

Do wyboru masz dwie wersje dokumentacji, a mianowicie: oprawioną wersję papierową lub wersję elektroniczną, którą otrzymasz już w kilka minut po opłaceniu zamówienia. Zaufaj specjalistom w swojej branży. 


Czytaj inne wpisy

Transport środków spożywczych - Czy potrzebujesz dokumentację HACCP?

Transport środków spożywczych - Czy potrzebujesz dokumentację HACCP?

Przewóz środków spożywczych wiąże się z wieloma wyzwaniami. Dotyczą one głównie tego, że transportowanie produktów mięsnych, świeżego nabiału, owoców czy warzyw niesie istotne ryzyko zepsucia się takich wyrobów, wynikające z niezapewnienia im odpowiednich warunków. By zaradzić temu ryzyku, niezbędne jest wypełnianie określonych standardów. Wśród nich znajdują się zasady HACCP.

czytaj więcej
Anna (Środa Wielkopolska)
Zamówił/a 1 szt.
Laboratorium chemiczne - instrukcja BHP dla laboratorium chemicznego
facebook sklep alleBHP.pl
Zamów rozmowę
×
Zamów rozmowę z ekspertem
Grzegorz Wrzeszcz
Inspektor ds. BHP

Oddzwaniamy pon - pt
w godzinach 8:30-15:30.
ZAMÓW ROZMOWĘ
Podaj imię i nazwisko!
Podaj numer telefonu!
Zaznacz zgodę na przetwarzanie danych!
Dziękujemy za wysłanie formularza.
Skontaktujemy się z Tobą w najszybszym mozliwym czasie!
Twoje imię i nazwisko
Twój numer telefonu

Nasz sklep internetowy korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z regulaminem oraz polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.

Lubię ciastka!
×
Darmowa instrukcja BHP
Instrukcja BHP przy obsłudze komputera z monitorem ekranowym
INSTRUKCJA BHP ZA DARMO!
Podaj prawidłowy adres e-mail!
Zaznacz zgodę na przetwarzanie danych!
Dziękujemy za wysłanie formularza.
Na podany adres e-mail wysłaliśmy Ci darmową instrukcję BHP!

Zostaw nam swój adres e-mail
i pobierz darmową instrukcję w wersji elektronicznej!

Dodaj do koszyka
Dodano do koszyka: 1 szt.
×
Dodaj do koszyka
-
+
wybierz opcję produktu cena
×
Nieoczekiwany błąd! Powiadom nas o tym :-)
×
Dodaj do koszyka
Przykro nam, ale produkt jest niedostępny ;-(