Odbiór lokalu przez sanepid - jak się do niego przygotować?
Odbiór lokalu to coś, co często nie tylko martwi, ale wręcz spędza sen z powiek przedsiębiorcom. Jak się przygotować, aby wizyta sanepidu była tylko formalnością? Dowiesz się po przeczytaniu tego artykułu.
Lista potrzebnych dokumentów
Od czego w ogóle zacząć? Najpierw musisz złożyć wniosek o „wpis i zatwierdzenie zakładu do rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej”. Zrób to 14 dni przed rozpoczęciem swojej działalności. Następnie poczekaj na kontakt od przydzielonego inspektora, z którym umówisz się na konkretny termin. Urzędnik musi odebrać Twój lokal w przedziale od 7 do 30 dni od złożenia wniosku.
Nie oszukujmy się - odbiór lokalu to dużo załatwiania i papierologii. Musisz mieć przygotowane wiele dokumentów. Bez nich Twój biznes nie będzie mógł ruszyć. Poniżej przedstawiamy listę.
- Umowa najmu lub akt własności lokalu.
- Orzeczenie do celów sanitarno-epidemiologicznych, czyli dawna „książeczka sanepidowska”. W szeroko pojętej branży gastronomicznej te orzeczenie to obowiązek. Nie ma żadnych wyjątków. Trzeba pamiętać, że wyrobienie nie odbywa się od ręki - cały proces trwa trochę czasu. Najpierw czeka Cię zbieranie próbek kału przez trzy dni do specjalnych pojemników, a następnie zaniesienie ich do laboratorium. Wtedy musisz poczekać na wyniki i dopiero wtedy zgłosić się do lekarza medycyny pracy z prośbą o wydanie orzeczenia. Pod żarnym pozorem nie zabieraj się do tego na ostatnią chwilę. Zarówno Ty jako właściciel, jak i zatrudniani pracownicy musicie mieć aktualne orzeczenia. Chyba że nie będziesz uczestniczył w żadnym etapie przygotowywania potraw - wtedy ten obowiązek Cię nie dotyczy.
- Badanie wody pod względem mikrobiologicznym lub fizykochemicznym. W tym przypadku również warto zająć się sprawą wcześniej, na przykład jeszcze w trakcie trwania remontu. Pamiętaj, że w Twoim lokalu musi być dostęp zarówno do ciepłej, jak i zimnej wody.
- Umowa na wywóz śmieci.
- Umowa na odbiór odpadów tłuszczowych (oleju). Zużyty olej należy przelewać do specjalnych zbiorników, a gdy te się zapełnią dzwonimy do firmy i czekamy na wywóz.
- Umowa z firmą DDD (dezynfekcja, dezynsekcja i deratyzacja). Tutaj warto się upewnić w swojej Inspekcji, ponieważ nie każda tego wymaga. Niekiedy wystarczy, że sami będziemy przeprowadzać codzienną kontrolę szkodników w lokalu.
- Dokumentacja GHP-GMP lub HACCP+GHP-GMP. Bez tego ani rusz. Musisz mieć gotową księgę na odbiór. Zleć jej przygotowanie specjalistom. Wystarczy, że złożysz zamówienie na naszej stronie internetowej, wypełnisz ankietę i prześlesz nam projekt technologiczny, a my na tej podstawie stworzymy dokumentację indywidualnie pod Twój biznes.
- Projekt technologiczny. Ten temat także warto przedyskutować ze swoim sanepidem, ponieważ niektóre Inspekcje przyjmą tylko i wyłącznie projekt od architekta, a inne bez problemu pozwolą na własnoręczny rysunek. Ważne, żeby były w nim ujęte pomieszczenia wraz z wymiarami oraz planowane urządzenia.
- Szkolenie BHP.
Zadbaj o stan higieniczny swojego lokalu
Aspekt higieny w Twoim nowym lokalu powinien być sprawą oczywistą. Musisz zachować porządek nie tylko na sam odbiór, ale tak naprawdę staraj się o to cały czas. Gdy zjawi się niezapowiedziana kontrola nie będziesz miał się o co martwić. Trzymaj się kilku zasad, a będzie dobrze.
Ściany w lokalu muszą być gładkie i niezniszczone. Nigdzie nie powinno być dziur, zadrapań, plam, zacieków czy też odpadającej farby lub co gorsza pleśni. Dotyczy to również wszystkich innych powierzchni - drzwi, blaty, podłogi, sufity muszą być łatwozmywalne i nieuszkodzone. Jeśli będziesz otwierać okna, wyposaż je w moskitiery. Natomiast odpady wyrzucaj od razu, gdy zapełnisz mniej więcej 2/3 pojemnika. Sanepid zwraca uwagę na to czy śmieci są wyrzucane regularnie. Na pewno nieprzychylnie spojrzy na przepełniony śmietnik, z którego już się wysypuje. Inspektorzy sprawdzają też stan toalet, w których musisz mieć napełniony dozownik mydła antybakteryjnego i płynu do dezynfekcji, jednorazowe ręczniki papierowe albo elektryczną suszarkę, zawieszoną instrukcję mycia rąk i oczywiście ciepłą wodę. Zadbaj o kosz na śmieci otwierany za pomocą nogi - jest to najbardziej higieniczne rozwiązanie. Warto żebyś miał kupione środki chemiczne, które będą Ci służyć do sprzątania. W podanym terminie odbioru Twój lokal musi być już wyremontowany i wyposażony we wszystkie urządzenia i sprzęty. Musisz wykazać, że są w pełni sprawne, a więc podłączyć je do prądu i włączyć. To samo tyczy się bojlerów z wodą.
Nie zapominaj o otoczeniu budynku. Inspektor może sprawdzić czy na zewnątrz jest czysto, czy śmietniki są wystarczająco oddalone od wejścia, czy stan techniczny jest nie tylko poprawny, ale także bezpieczny dla przechodniów i potencjalnych klientów.
Co w przypadku, gdy czegoś brakowało?
Każdy jest człowiekiem - łącznie z inspektorami sanepidu. Zdarza się, że w lokalu jeszcze czegoś brakuje, przykładowo kilku drobnych sprzętów, które nie zdążyły dotrzeć na czas bądź był problem z ich zakupem. Być może trzeba wprowadzić niewielkie zmiany w dokumentacji. Mogło się tak zdarzyć, że w wyniku nerwów po prostu o czymś zapomniałeś. W takich przypadkach najczęściej sanepid jest wyrozumiały i każe dosłać poprawione księgi bądź przesłać zdjęcia urządzeń. Nie masz się czym martwić.
Decyzja sanepidu
Załóżmy, że jesteś już po wizycie Inspekcji Sanitarnej. Teraz musisz cierpliwie poczekać na odbiór decyzji - zazwyczaj trwa to do 14 dni roboczych. W przypadku gdy wszystko było w porządku lub masz tylko dosłać ewentualne braki inspektor już przy odbiorze da znać czy możesz ruszać ze swoim biznesem. Jeśli się udało i spełniłeś wszelkie wymogi możesz zacząć działać od razu i tylko odebrać oficjalną decyzję, gdy będzie gotowa.
Natomiast gdy odbiór przeszedł nieco gorzej, a braki i niedociągnięcia były większe istnieją dwie opcje. Albo zostaniesz umówiony na kolejny odbiór albo dostaniesz tak zwaną decyzję warunkową na 3 miesiące. Po tym okresie sanepid ponownie przychodzi z wizytą i sprawdza czy wszystkie zgłoszone uchybienia zostały poprawione lub zniwelowane.
Odbiór lokalu - podsumowanie
Teraz już wiesz jakie wymagania musisz spełnić, aby otrzymać pozytywną decyzję w sprawie odbioru Twojego lokalu. Przestrzegaj wszystkich zasad, dobrze się przygotuj, dbaj o czystość, a nie powinno być problemu. Zadbaj również o profesjonalną dokumentację HACCP lub GHP-GMP i odpowiednie wprowadzenie systemu w życie. Zleć przygotowanie księgi specjalistom. Powodzenia!