Logowanie

Podaj prawidłowy login oraz hasło!
Logowanie przebiegło pomyślnie!

Nie masz jeszcze konta?

Odbiór lokalu przez sanepid - jak się do niego przygotować?

Odbiór lokalu przez sanepid - jak się do niego przygotować?

Odbiór lokalu to coś, co często nie tylko martwi, ale wręcz spędza sen z powiek przedsiębiorcom. Jak się przygotować, aby wizyta sanepidu była tylko formalnością? Dowiesz się po przeczytaniu tego artykułu. 

Lista potrzebnych dokumentów 

Od czego w ogóle zacząć? Najpierw musisz złożyć wniosek o „wpis i zatwierdzenie zakładu do rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej”. Zrób to 14 dni przed rozpoczęciem swojej działalności. Następnie poczekaj na kontakt od przydzielonego inspektora, z którym umówisz się na konkretny termin. Urzędnik musi odebrać Twój lokal w przedziale od 7 do 30 dni od złożenia wniosku. 

Nie oszukujmy się - odbiór lokalu to dużo załatwiania i papierologii. Musisz mieć przygotowane wiele dokumentów. Bez nich Twój biznes nie będzie mógł ruszyć. Poniżej przedstawiamy listę. 

  1. Umowa najmu lub akt własności lokalu.
  2. Orzeczenie do celów sanitarno-epidemiologicznych, czyli dawna „książeczka sanepidowska”. W szeroko pojętej branży gastronomicznej te orzeczenie to obowiązek. Nie ma żadnych wyjątków. Trzeba pamiętać, że wyrobienie nie odbywa się od ręki - cały proces trwa trochę czasu. Najpierw czeka Cię zbieranie próbek kału przez trzy dni do specjalnych pojemników, a następnie zaniesienie ich do laboratorium. Wtedy musisz poczekać na wyniki i dopiero wtedy zgłosić się do lekarza medycyny pracy z prośbą o wydanie orzeczenia. Pod żarnym pozorem nie zabieraj się do tego na ostatnią chwilę. Zarówno Ty jako właściciel, jak i zatrudniani pracownicy musicie mieć aktualne orzeczenia. Chyba że nie będziesz uczestniczył w żadnym etapie przygotowywania potraw - wtedy ten obowiązek Cię nie dotyczy. 
  3. Badanie wody pod względem mikrobiologicznym lub fizykochemicznym. W tym przypadku również warto zająć się sprawą wcześniej, na przykład jeszcze w trakcie trwania remontu. Pamiętaj, że w Twoim lokalu musi być dostęp zarówno do ciepłej, jak i zimnej wody. 
  4. Umowa na wywóz śmieci.
  5. Umowa na odbiór odpadów tłuszczowych (oleju). Zużyty olej należy przelewać do specjalnych zbiorników, a gdy te się zapełnią dzwonimy do firmy i czekamy na wywóz.
  6. Umowa z firmą DDD (dezynfekcja, dezynsekcja i deratyzacja). Tutaj warto się upewnić w swojej Inspekcji, ponieważ nie każda tego wymaga. Niekiedy wystarczy, że sami będziemy przeprowadzać codzienną kontrolę szkodników w lokalu. 
  7. Dokumentacja GHP-GMP lub HACCP+GHP-GMP. Bez tego ani rusz. Musisz mieć gotową księgę na odbiór. Zleć jej przygotowanie specjalistom. Wystarczy, że złożysz zamówienie na naszej stronie internetowej, wypełnisz ankietę i prześlesz nam projekt technologiczny, a my na tej podstawie stworzymy dokumentację indywidualnie pod Twój biznes. 
  8. Projekt technologiczny. Ten temat także warto przedyskutować ze swoim sanepidem, ponieważ niektóre Inspekcje przyjmą tylko i wyłącznie projekt od architekta, a inne bez problemu pozwolą na własnoręczny rysunek. Ważne, żeby były w nim ujęte pomieszczenia wraz z wymiarami oraz planowane urządzenia. 
  9. Szkolenie BHP.

Zadbaj o stan higieniczny swojego lokalu 

Aspekt higieny w Twoim nowym lokalu powinien być sprawą oczywistą. Musisz zachować porządek nie tylko na sam odbiór, ale tak naprawdę staraj się o to cały czas. Gdy zjawi się niezapowiedziana kontrola nie będziesz miał się o co martwić. Trzymaj się kilku zasad, a będzie dobrze. 

Ściany w lokalu muszą być gładkie i niezniszczone. Nigdzie nie powinno być dziur, zadrapań, plam, zacieków czy też odpadającej farby lub co gorsza pleśni. Dotyczy to również wszystkich innych powierzchni - drzwi, blaty, podłogi, sufity muszą być łatwozmywalne i nieuszkodzone. Jeśli będziesz otwierać okna, wyposaż je w moskitiery. Natomiast odpady wyrzucaj od razu, gdy zapełnisz mniej więcej 2/3 pojemnika. Sanepid zwraca uwagę na to czy śmieci są wyrzucane regularnie. Na pewno nieprzychylnie spojrzy na przepełniony śmietnik, z którego już się wysypuje. Inspektorzy sprawdzają też stan toalet, w których musisz mieć napełniony dozownik mydła antybakteryjnego i płynu do dezynfekcji, jednorazowe ręczniki papierowe albo elektryczną suszarkę, zawieszoną instrukcję mycia rąk i oczywiście ciepłą wodę. Zadbaj o kosz na śmieci otwierany za pomocą nogi - jest to najbardziej higieniczne rozwiązanie. Warto żebyś miał kupione środki chemiczne, które będą Ci służyć do sprzątania. W podanym terminie odbioru Twój lokal musi być już wyremontowany i wyposażony we wszystkie urządzenia i sprzęty. Musisz wykazać, że są w pełni sprawne, a więc podłączyć je do prądu i włączyć. To samo tyczy się bojlerów z wodą. 

Nie zapominaj o otoczeniu budynku. Inspektor może sprawdzić czy na zewnątrz jest czysto, czy śmietniki są wystarczająco oddalone od wejścia, czy stan techniczny jest nie tylko poprawny, ale także bezpieczny dla przechodniów i potencjalnych klientów. 

Co w przypadku, gdy czegoś brakowało? 

Każdy jest człowiekiem - łącznie z inspektorami sanepidu. Zdarza się, że w lokalu jeszcze czegoś brakuje, przykładowo kilku drobnych sprzętów, które nie zdążyły dotrzeć na czas bądź był problem z ich zakupem. Być może trzeba wprowadzić niewielkie zmiany w dokumentacji. Mogło się tak zdarzyć, że w wyniku nerwów po prostu o czymś zapomniałeś. W takich przypadkach najczęściej sanepid jest wyrozumiały i każe dosłać poprawione księgi bądź przesłać zdjęcia urządzeń. Nie masz się czym martwić. 

Decyzja sanepidu 

Załóżmy, że jesteś już po wizycie Inspekcji Sanitarnej. Teraz musisz cierpliwie poczekać na odbiór decyzji - zazwyczaj trwa to do 14 dni roboczych. W przypadku gdy wszystko było w porządku lub masz tylko dosłać ewentualne braki inspektor już przy odbiorze da znać czy możesz ruszać ze swoim biznesem. Jeśli się udało i spełniłeś wszelkie wymogi możesz zacząć działać od razu i tylko odebrać oficjalną decyzję, gdy będzie gotowa. 

Natomiast gdy odbiór przeszedł nieco gorzej, a braki i niedociągnięcia były większe istnieją dwie opcje. Albo zostaniesz umówiony na kolejny odbiór albo dostaniesz tak zwaną decyzję warunkową na 3 miesiące. Po tym okresie sanepid ponownie przychodzi z wizytą i sprawdza czy wszystkie zgłoszone uchybienia zostały poprawione lub zniwelowane. 

Odbiór lokalu - podsumowanie 

Teraz już wiesz jakie wymagania musisz spełnić, aby otrzymać pozytywną decyzję w sprawie odbioru Twojego lokalu. Przestrzegaj wszystkich zasad, dobrze się przygotuj, dbaj o czystość, a nie powinno być problemu. Zadbaj również o profesjonalną dokumentację HACCP lub GHP-GMP i odpowiednie wprowadzenie systemu w życie. Zleć przygotowanie księgi specjalistom. Powodzenia! 

Czytaj inne wpisy

Jak przekonać pracowników do przestrzegania zasad BHP? Bez straszenia i nakazów

Jak przekonać pracowników do przestrzegania zasad BHP?  Bez straszenia i nakazów

Zasady BHP obowiązują wszystkich – ale nie wszyscy chętnie ich przestrzegają, co może prowadzić do potencjalnych zagrożeń. Pracodawcy często narzekają, że pracownicy ignorują procedury, nie zakładają środków ochrony, a szkolenia BHP traktują jak formalność.

Tymczasem, w kontekście bezpieczeństwa pracowników, bezpieczeństwo pracy nie powinno być tylko obowiązkiem – powinno stać się częścią kultury organizacyjnej w zakresie BHP.

W tym artykule pokażemy, jak zachęcić pracowników do przestrzegania zasad BHP, bez gróźb, nakazów i postraszeń.

czytaj więcej

Środki ochrony indywidualnej – co musisz zapewnić pracownikowi?

Środki ochrony indywidualnej – co musisz zapewnić pracownikowi?

Środki ochrony indywidualnej (ŚOI) obejmują m.in. odzież i obuwie oraz środki ochrony słuchu. To nie tylko kaski i rękawice. To wszystko, co chroni, w tym środki ochrony indywidualnej zabezpieczające przed działaniem niebezpiecznych czynników. Obowiązek ich zapewnienia spoczywa na pracodawcy, a jego niedopełnienie może prowadzić do poważnych konsekwencji – zarówno prawnych, jak i wypadków przy pracy.

czytaj więcej

Czy muszę mieć instrukcje BHP, jeśli jestem sam w firmie?

Czy muszę mieć instrukcje BHP, jeśli jestem sam w firmie?

Wielu właścicieli jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG) zadaje sobie pytanie, jak zwiększyć bezpieczeństwo w miejscu pracy? Jakie są ich obowiązki w zakresie BHP?

„Czy muszę mieć instrukcje BHP, skoro nie zatrudniam pracowników?”

To rozsądne pytanie – nikt nie chce tworzyć zbędnych dokumentów. Ale jednocześnie niewiedza może prowadzić do nieszczęsliwych wypadków.

W tym artykule wyjaśniamy, czy jednoosobowa firma musi mieć instrukcje BHP, w jakich przypadkach są one obowiązkowe i co warto przygotować, nawet jeśli działasz sam.

czytaj więcej

5 najczęstszych błędów początkujących firm w zakresie BHP i jak ich uniknąć.

5 najczęstszych błędów początkujących firm w zakresie BHP i jak ich uniknąć.

Prowadzisz nową firmę i zastanawiasz się, jakie obowiązki z zakresu BHP musisz spełnić? To jedno z najczęstszych pytań wśród początkujących przedsiębiorców. W natłoku formalności łatwo przeoczyć kwestie związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, co może prowadzić do poważnych konsekwencji.

W tym artykule przedstawiamy, jakich błędów unikać przy planowaniu dokumentacji BHP korzystając z gotowej dokumentacji dostępnej w naszym sklepie internetowym.

czytaj więcej

Co to jest system HACCP? Kto nadzoruje podmioty zobowiązane do wdrożenia HACCP?

Co to jest system HACCP? Kto nadzoruje podmioty zobowiązane do wdrożenia HACCP?

System HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points) to kluczowa metoda zarządzania bezpieczeństwem żywności. Jego głównym celem jest identyfikacja, ocena i kontrola zagrożeń, które mogą pojawić się w procesie produkcji, przechowywania i dystrybucji żywności. Dzięki temu systemowi można skutecznie zapobiegać zanieczyszczeniom żywności oraz minimalizować ryzyko zagrożeń biologicznych, chemicznych i fizycznych.

czytaj więcej

Jakie są wymagania sanitarne dla kawiarni/lodziarni?

Jakie są wymagania sanitarne dla kawiarni/lodziarni?

Marzysz o własnej kawiarni lub lodziarni? To wspaniały pomysł! Jednak zanim zaprosisz pierwszych gości na aromatyczne espresso lub gałkę lodów, musisz upewnić się, że Twój lokal spełnia wszystkie wymagania sanitarne dla kawiarni. Higiena i bezpieczeństwo to podstawa w branży gastronomicznej, dlatego warto odpowiednio przygotować się do prowadzenia działalności. Oto najważniejsze aspekty, na które powinieneś zwrócić uwagę.

czytaj więcej

Jakie są wymagania sanitarne dla FOOD-TRUCK/przyczepy gastronomicznej?

Jakie są wymagania sanitarne dla FOOD-TRUCK/przyczepy gastronomicznej?

Prowadzenie food trucka to świetny pomysł na własny biznes gastronomiczny. Możesz serwować jedzenie w plenerze, na festiwalach czy w centrum miasta. Jednak zanim wyruszysz na kulinarną trasę, musisz zadbać o spełnienie wymagań sanitarnych. Przestrzeganie zasad higieny i bezpieczeństwa jest kluczowe nie tylko dla zdrowia klientów, ale także dla legalnego prowadzenia działalności. Jakie wymagania musisz spełnić? Sprawdź najważniejsze przepisy sanitarne dla food trucka!

czytaj więcej

Jakie są wymagania sanitarne dla sklepu spożywczego?

Jakie są wymagania sanitarne dla sklepu spożywczego?

Planujesz otworzyć sklep spożywczy? To świetna decyzja! Jednak zanim powiesisz szyld i zaprosisz pierwszych klientów, musisz zadbać o spełnienie określonych wymagań sanitarnych dla sklepu spożywczego. Przepisy w tym zakresie regulowane są przez ustawę o bezpieczeństwie żywności i żywienia, prawo budowlane oraz wytyczne Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Odpowiednie przygotowanie sklepu to klucz do sukcesu – zarówno pod kątem bezpieczeństwa klientów, jak i zgodności z obowiązującymi przepisami.

czytaj więcej
Produkt dodany do koszyka
Dodano do koszyka: 1 szt.
×
Produkt dodano do koszyka
(brutto)
(netto)
  • Format znaku / rozmiar

  • Materiał / podłoże

  • Wykonanie / typ

wybierz opcję produktu netto brutto
-
+
×
Nieoczekiwany błąd! Powiadom nas o tym :-)
×
Produkt niedostępny
Przykro nam, ale produkt jest niedostępny ;-(
audio