Logowanie

Podaj prawidłowy login oraz hasło!
Logowanie przebiegło pomyślnie!

Nie masz jeszcze konta?

Pomoce domowe i sprzątaczki - ocena ryzyka zawodowego metodą wg. Polskiej Normy PN-N-18002

Pomoce domowe i sprzątaczki - ocena ryzyka zawodowego metodą wg. Polskiej Normy PN-N-18002

W porządku oraz czystości nie tylko się przyjemniej żyje lub pracuje, ale przede wszystkim zdrowiej. Często również nie doceniamy prac sprzątaczek i pomocy domowej, a to właśnie ich ręce sprawiają, że w danym pomieszczeniu pracuje się lub mieszka przyjemniej. Jeżeli zatrudniasz pracowników, którzy w twoim imieniu wykonują prace porządkowe, to nie zapomnij o przygotowaniu dla nich oceny ryzyka zawodowego, gdyż i na nich czyhają niebezpieczeństwa. O tym, dlaczego należy przeprowadzać ocenę ryzyka, przeczytasz niżej.

Znalezionych produktów: 33, strona 1 z 1
1

Strona 1 z 1

Identyfikacja zagrożeń na stanowisku sprzątaczki i pomocy domowej.

W każdym środowisku pracy istnieje ryzyko zawodowe, które definiowane jest jako prawdopodobieństwo wystąpienia niepożądanych zdarzeń związanych z wykonywaną pracą, które mogą powodować uszczerbek na zdrowiu lub utratę zdrowia i życia. Aby te zagrożenia w pracy zminimalizować, jednym z najważniejszych czynności podczas przeprowadzania oceny ryzyka zawodowego, jest identyfikacja zagrożeń. Wynika to z faktu, iż tylko odpowiednie zdefiniowanie niebezpieczeństw, pozwoli odpowiednio dobrać środki eliminujące lub minimalizujące zagrożenie.

Zarówno sprzątaczka, jak i pomoc domowa, to osoby, które zajmują się szeroko pojętym sprzątaniem (od zamiatania, poprzez wycieranie kurzy, aż do mycia okien). Dbają nie tylko o porządek, ale przede wszystkim o naszą higienę. Przy sporządzaniu oceny ryzyka zawodowego powinieneś wziąć pod uwagę m.in. takie zagrożenia jak:

Zaliczane do czynników biologicznych:

  • bakterie- np. poprzez sprzątanie toalet, wynoszenie odpadów. Mogą prowadzić do biegunki, zapalenia jelit oraz zatruć pokarmowych. W tym przypadku należy stosować odpowiednie środki ochrony indywidualnej oraz dbać o higienę osobistą;
  • roztocza i ich odchody- znajdują się w kurzu, dywanach i przemieszczają się drogą powietrzno- pyłową, co może prowadzić do różnego rodzaju alergii. Aby tego uniknąć, należy często sprzątać oraz okresowo przecierać powierzchnię na mokro.

Zaliczane do czynników fizycznych:

  • przeciążenie układu ruchu- praca w pozycji stojącej i nachylonej może prowadzić do chorób układu ruchów i powstania żylaków. Jednym ze środków eliminujących zagrożenie są regularne przerwy w pracy;
  • upadek na niższy poziom- np. wypadnięcie podczas mycia okien. Skutkiem upadku może być uraz, trwałe kalectwo i śmierć. Przy tej czynności należy zachować szczególną uwagę, stosować stabilną drabinę i w miarę możliwości prosić o pomoc osoby trzecie.

Zaliczane do czynników chemicznych:

  • środki bakteriobójcze i czystości- często są to substancje drażniące i żrące, których nienależyte użycie może skutkować ostrymi zatruciami, oparzeniami i uczuleniami. Bezwzględnie należy stosować rękawice ochronne i stosować się do zaleceń producenta.

Zaliczane do czynników psychofizycznych:

  • obciążenie nerwowe- mogące prowadzić do nerwic, depresji, zaburzeń snu. Jednym ze środków eliminującym to zagrożenie, jest przeciwdziałanie mobbingowi w miejscu pracy i rozwój polityki polepszających stosunki społeczne.

Oczywiście tych zagrożeń może być więcej. Wszystko zależy od tego, z jakimi środkami i urządzeniami twoi pracownicy pracują. Im więcej środków czystości, im więcej stosowanych narzędzi, tym ryzyko zawodowe jest większe. 

Proces oceny ryzyka zawodowego.

Głównym celem oceny ryzyka zawodowego jest minimalizacja zagrożeń związanych z wykonywaniem określonej pracy, w tym przypadku prac porządkowych. Sam proces przeprowadzenia takiej oceny jest czasochłonny oraz żeby był rzetelny, powinieneś przeprowadzić, go pod okiem odpowiedniego specjalisty i uwzględnić wszystkie mogące wystąpić niebezpieczeństwa. 

Proces wykonania oceny dla sprzątaczek oraz pomocy domowej powinieneś rozpocząć od zgromadzenia takich informacji jak: dane techniczne urządzenia niezbędnego do wykonywania określonej pracy (np. odkurzacza), procedury techniczne, wyniki pomiarów czynników zagrażających (np. hałas), rejestry wypadków, odpowiednia literatura naukowo- techniczna oraz akty prawne. Przydatne dla ciebie mogą się również okazać wywiady z samymi pracownikami. Zbiór odpowiednich informacji należy do pierwszego kroku całego procesu. Kolejny krok to identyfikacja zagrożeń w pracy. W tym przypadku najważniejszą kwestią jest to, że powinieneś określić je wszystkie, nawet te, które mogą pojawić się bardzo rzadko. Po ich identyfikacji należy je oszacować. Punkt ten jest niezwykle istotny, gdyż pozwoli ci ustalić prawdopodobieństwo ich wystąpienia oraz określić, czy niebezpieczeństwo to jest akceptowalne, czy też nie. Określenie tego wszystkiego pozwoli ci dostosować odpowiednie środki, które wyeliminują lub zminimalizują to zagrożenie. Cały ten proces powinieneś udokumentować i przedstawić go swoim pracownikom. Oni swoim podpisem potwierdzają, że zapoznali się z zagrożeniami.

Odpowiedni poziom BHP w twoim zakładzie to nie tylko bezpieczeństwo twoich podwładnych, ale również korzyści dla ciebie. Nie musisz obawiać się niezapowiedzianych kontroli z PIP oraz sanepidu, unikasz srogich kar oraz spełniasz wymagania prawne. Dodatkowo budujesz wśród personelu świadomość tego, jak dbać o zdrowie swoje i współpracowników. Prace wykonywane przez nich są wysokiej jakości, a dzięki temu zatrzymujesz klienta przy sobie. 

Produkt dodany do koszyka
Dodano do koszyka: 1 szt.
×
Produkt dodano do koszyka
(brutto)
(netto)
  • Format znaku / rozmiar

  • Materiał / podłoże

  • Wykonanie / typ

wybierz opcję produktu netto brutto
-
+
×
Nieoczekiwany błąd! Powiadom nas o tym :-)
×
Produkt niedostępny
Przykro nam, ale produkt jest niedostępny ;-(