Oznacza to, że musisz szczegółowo określić rodzaj wykonywanych czynności, zagrożenia w pracy i ich źródła oraz niebezpieczne dla pracownika skutki wraz z prawdopodobieństwem ich nastąpienia (w postaci np. urazu, choroby). Możesz zlecić wykonanie tych czynność specjalnie do tego stworzonemu zespołowi albo zewnętrznym ekspertom. Korzystając z poradnika Ocena ryzyka zawodowego - możesz to zrobić szybko i bezproblemowo, ponieważ znajduje się tam czytelna i prosta w zastosowaniu instrukcja.
Co możesz zyskać dzięki profesjonalnemu opracowaniu?
Przede wszystkim pewność, że kontrola Państwowej Inspekcja Pracy w Twojej firmie nie zakończy się mandatem. Poza tym zaoszczędzisz naprawdę dużo czasu (dużo łatwiej jest wdrażać gotowy schemat działań niż szukać w Internecie obowiązujących przepisów i wytycznych). Publikacja ta została przygotowana w oparciu o Polską Normę PN-N-18002 Systemy zarządzania bezpieczeństwem higieną pracy – Ogólne wytyczne do oceny ryzyka zawodowego. Jest ona najczęściej stosowaną do tego typu spraw dyrektywą, której wdrażanie polecają nie tylko specjaliści, ale także instytucje nadzorcze.
Istnieje wiele powodów, dla których warto nabyć Ocenę ryzyka zawodowego.
Oto najważniejsze z nich:
- opracowali ją eksperci z wieloletnim doświadczeniem zawodowym;
- uwzględnia najnowsze zmiany prawne i wytyczne;
- jest dostosowana do polskich warunków rynkowych;
- ma prosty i przejrzysty układ (wiele kolorowych tabelek, dokładne opisy zastosowania matrycy mierzenia ryzyka wg normy PN-N-18002);
- obejmuje wyczerpujący opis karty stanowiska pracy wraz z wyliczeniem rodzaju czynności pracowników średniego personelu do spraw biznesu i administracji, używanych narzędzi oraz sposobu i miejsca pracy;
- zawiera dokładny opis niezbędnych działań, jakie musisz podjąć przy danym zagrożeniu;
- określa zakres kompetencji i wymagań dla pracowników;
Książkę można nabyć wedle wyboru: w wersji książkowej (w miękkiej oprawie, ok. 25 stron w formacie A4) lub elektronicznej (w formacie .doc/.docx/.odt/.pdf z możliwością edycji tekstu).
Średni personel do spraw biznesu i administracji – czyli kto?
Ta kategoria pracowników jest obszerna pojęciowo i obejmuje m.in. maklerów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, doradców finansowych, pracowników instytucji finansowych, przedstawicieli handlowych oraz pracowników biurowych. O przynależności do tej grupy decyduje jednak nie tyle nazwa stanowiska, co zakres obowiązków (np. referent do spraw administracji w firmie zajmującej się finansami czy też pracownik back office zaliczają się do tego samego podtypu kategorii).
Jako pracodawca powinieneś mieć świadomość, że z daną kategorią pracowników ustawodawca wiąże określone wymagania dotyczące przestrzegania zasad BHP. Ich zakres jest oczywiście zróżnicowany, więc wygodniej jest korzystać z profesjonalnie przygotowanego zestawienia oceny ryzyka zawodowego dla poszczególnych zawodów. Dla zobrazowania różnic między nimi można przytoczyć obowiązki zawodowe:
a) Makler
- odbieranie i gromadzenie ofert i zleceń kupna/sprzedaży towarów;
- sporządzanie ofert kupna/sprzedaży produktów dla różnorodnych odbiorców i klientów;
- przygotowywanie wiążących umów giełdowych strony zakupu/sprzedaży;
- prowadzenie dokumentacji sporządzonych kontraktów, umów i ofert;
- umieszczanie własnych ustalonych cen towarów na giełdzie maklerskiej;
- negocjowanie z klientami ceny kupna/sprzedaży możliwej do przyjęcia przez klientów i maklera;
b) Księgowy
- prowadzenie księgowości podmiotów gospodarczych i ewidencji księgowej;
- sporządzanie deklaracji podatkowych, tj. CIT, VAT oraz deklaracji ZUS;
- prowadzenie procesu uzgadniania rozrachunków i transakcji finansowych oraz rozliczanie operacji finansowych;
- księgowanie faktur od dostawców i przygotowywanie płatności;
- sporządzanie raportów finansowych;
- rozliczanie należności wynikających z przepisów wewnętrznych (jak np. delegacje, zaliczki);
c) Agent ubezpieczeniowy
- opracowywanie i oferowanie klientom ofert ubezpieczeniowych;
- przeprowadzanie oględzin i oceny ryzyka ubezpieczeniowego;
- ustalanie wysokości składek ubezpieczeniowych;
- zawieranie umów ubezpieczenia, opracowywanie i dostarczanie dokumentów klientowi;
- inkasowanie należnych ubezpieczycielowi składek od podmiotów ubezpieczonych;
- udzielanie klientom informacji i pomocy w przypadku zaistnienia wypadku objętego ubezpieczeniem;
Oceniając ryzyko zawodowe przy zawodach związanych z finansami i administracją szczególnie ważne jest, aby celnie oszacować nie tylko rodzaje zagrożeń w pracy, ale także prawdopodobieństwo ich wystąpienia. Przykładowo na udział w wypadkach komunikacyjnych narażeni są m.in. agenci ubezpieczeniowi czy też przedstawiciele handlowi, ponieważ mają oni kontakt bezpośredni z klientem (muszą do niego dojechać), a księgowi – mogą doznać przeciążenia układu ruchu spowodowanego np. wielogodzinną pracą przy komputerze.
Kompleksowe omówienie zagrożeń w pracy średniego personelu do spraw biznesu i administracji pozwoli Ci dokładnie i sprawnie opracować ocenę zagrożeń w pracy.