Z pewnością taką osobą nadzorującą ich pracę jesteś ty, jako dyrektor bądź właściciel danej firmy. Ty jako pracodawca zobowiązany jesteś do przeprowadzenia oceny ryzyka zawodowego na wspomnianych stanowiskach. O tym, jakie zagrożenia na nich czyhają, przeczytasz w dalszej części.
Proces oceny ryzyka zawodowego
Każde stanowisko musi być poddane ocenie ryzyka zawodowego. Należy napomknąć, że procedura oceny jest taka sama dla pracowników fizycznych, pracowników umysłowych oraz kierowników i musi dotyczyć każdego. Przed przystąpieniem do identyfikacji zagrożeń w pracymusisz dokonać specyfikacji danego stanowiska, w tym kierowniczego. Musisz mieć świadomość, że również kierownika hotelu, kierownika restauracji, czy też kierownika biura podróży może dotknąć nieszczęśliwy wypadek lub choroba zawodowa.
Proces oceny ryzyka zawodowego składa się z kilku, kolejno występujących po sobie etapów. Są one następujące:
- KROK PIERWSZY- zebranie niezbędnych informacji do przeprowadzenia oceny, czyli m.in. dokładny opis stanowiska, urządzenia i materiały niezbędne do wykonywania pracy, czynności wykonywanych przez kierowników, rejestry wypadków i chorób zawodowych na danym stanowisku i inne;
- KROK DRUGI- przeprowadzenie identyfikacji zagrożeń, czyli ustalenie czynników zagrażających na kierowniczym stanowisku, określić narażenie twoich pracowników na te czynniki itp.;
- KROK TRZECI- oszacować ryzyko zawodowe dla każdego z wymienionych zagrożeń. Czynność ta polega na ustaleniu prawdopodobieństwa wystąpienia zagrożeń;
- KROK CZWARTY- należy ocenić dopuszczalność danego ryzyka;
- KROK PIĄTY- ustalić działania eliminujące lub ograniczające dane ryzyko oraz ustalić kryteria oceny skuteczności tych działań;
- KROK SZÓSTY- należy skonsultować z pracownikami lub/i ich przedstawicielami wyniki oceny oraz przeanalizować proponowane działania eliminacji, lub minimalizacji ryzyka;
- KROK SIÓDMY- poinformować pracowników o wynikach oceny;
- KROK ÓSMY- wdrożyć działania eliminujące lub minimalizujące ryzyko zawodowe;
- KROK DZIEWIĄTY- sprawdzić skuteczność działań;
- KROK DZIESIĄTY- w miarę potrzeby, wprowadzić działania korygujące.
Tak przeprowadzona ocena powinna dać ci odpowiedź na pytanie: jakie działania podjąć, aby odpowiednio zadbać o zdrowie i życie pracowników.
Identyfikacja zagrożeń oraz sposoby ich eliminacji
Wiesz już, z jakich etapów składa się cały proces oceny ryzyka. I wiesz również, że w całej tej procedurze jest jasne określenie wszystkich możliwych zagrożeń w pracy. Najważniejszym etapem niewątpliwie jest tu identyfikacja zagrożeń, gdyż tylko na tej podstawie jesteś w stanie stwierdzić, jakie działania musisz podjąć, aby ryzyko zminimalizować.
Każdy kierownik ma bardzo odpowiedzialne stanowisko. Odpowiada on bowiem za personel, którym zarządza, podejmuje często trudne decyzje oraz nieraz musi pracować poza godzinami swojej pracy. Kierownik klubu sportowego, kierownik biura podróży oraz inni kierownicy w usługach narażeni są m.in. na takie zagrożenia jak:
- stres, obciążenie psychiczne- presja czasu, trudność podejmowanej decyzji oraz przeciążenie pracą mogą doprowadzić do nerwicy, bezsenności, czy też rozstroju żołądka. Środkiem minimalizującym to ryzyko, może być okresowe szkolenie w radzeniu sobie ze stresem;
- obciążenie fizyczne- związane głównie z długotrwałą pracą przy komputerze. Brak regularnych przerw oraz nie stosowanie odpowiednich okularów korygujących wzrok może doprowadzić do bólu oczu, kręgosłupa i mięśni. Najważniejszym elementem zmniejszającym ryzyko, jest dostosowanie stanowiska pracy w sposób ergonomiczny;
- upadek na tym samym poziomie- może być spowodowany poślizgnięciem się, co prowadzić może do stłuczeń, złamań oraz urazów wewnętrznych. Przede wszystkim należy zachować szczególną uwagę, w miarę możliwości nie korzystać z telefonu komórkowego oraz dopilnować, aby panował porządek na trasie;
- wypadki komunikacyjne- spowodowane najczęściej pośpiechem np. na spotkanie biznesowe lub używaniem telefonów komórkowy podczas jazdy. Zagrożenie to może doprowadzić do potłuczeń, ciężkich ran, a nawet śmierci. Aby ryzyko to było mniejsze, powinno się zadbać o odpowiednią politykę jazdy pojazdami służbowymi poprzez wyznaczenie dopuszczalnych prędkości, zakaz używania telefonów oraz zakaz palenia tytoniu;
- agresja ze strony ludzi- w szczególności pracowników. Kierownicy często narażeni są na krytykę, wyzwiska oraz pobicia ze strony swoich podwładnych, w szczególności, gdy decyzje podejmowane przez przełożonego nie są zgodne z ich interesami. Może to doprowadzić do nerwicy, bezsenności i w najgorszym przypadku złamań. Sposobem eliminacji tego zagrożenia mogą być różnego rodzaju szkolenia z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi, konwersacji oraz dostęp do opieki psychologa.
Oczywiście jest to tylko część zagrożeń, jakie mogą wystąpić na danym stanowisku. Z pewnością zauważyłeś, że kierownicy usług zmagają się z innymi rodzajami niebezpieczeństw. W szczególności najbardziej dla nich szkodliwe są czynniki psychofizyczne.