Ocena ryzyka zawodowego ma także na celu wyjaśnienie pracownikom zagrożeń jakie mogą występować podczas wykonywania przez nich obowiązków. Narażenie zawodowe najczęściej definiowane jest jako podleganie oddziaływaniu czynników niebezpiecznych, szkodliwych lub uciążliwych związanych z wykonywaniem pracy. Ocenę ryzyka powinny przeprowadzić osoby do tego uprawnione, czyli osoby pracujące jako inspektor BHP bądź specjalista.
Ocena ryzyka zawodowego stanowi podstawowe narzędzie do poprawy warunków pracy. Jeśli jednak jest to małe przedsiębiorstwo a pracodawca jest obeznany w temacie rodzaju i technologii wykonywanej pracy to ocenę ryzyka zawodowego może przeprowadzić samodzielnie. W większości przypadków ocena jest bardzo prosta i można ją przeprowadzić w przedstawionej niżej kolejności. Odbywa się to w następującej kolejności:
1. Zebranie potrzebnych informacji do przeprowadzenia oceny - ogólne informacje, czyli jakie są stanowiska w tym przedsiębiorstwie, jak pracuje się na tych stanowiskach, jakie zadania wykonują pracownicy.
2. Identyfikacja zagrożeń, określenie ich dla każdego stanowisk - rozważenie każdej możliwej ewentualności, podczas której może wystąpić zagrożenie w pracy.
3. Oszacowanie ryzyka - można skorzystać z prostej metody oceny ryzyka wg. Polskiej Normy PN-N-18002. W zależności od tego jak duże jest prawdopodobieństwo chorób i chorób i wypadków ryzyko może być małe, średnie lub duże. Wskazana jest refleksja, czy podejmowane dotychczas działania, które miały na celu przeciwdziałanie zagrożeniom były skuteczne.
4. Określenie działań eliminujących lub ograniczających ryzyko zawodowe - należy zacząć od zagrożeń, których ryzyko wystąpienia jest największe. Dopuszczalne ryzyko wymaga prowadzenia działań na rzecz jego dalszego zmniejszania.
5. Dokumentowanie wyników oceny - Dokumentacja oceny ryzyka zawodowego powinna uwzględniać elementy określone w § 39 a ust. 3 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, czyli zawierać opis ocenianego stanowiska pracy, środki profilaktyczne zmniejszające ryzyko oraz datę oceny i osobę, która ją przeprowadziła.
Ryzyko należy oszacować dla KAŻDEGO stanowiska pracy, na pracodawców nakłada to art. 226 Kodeksu Pracy.
Prawidłowo wykonana ocena zawiera również zagrożenia występujące rzadko, nie mogą być one zatajone przed pracownikiem.
Kierownik działu to osoba, która koordynuje i nadzoruje pracę podwładnych zatrudnionych w danym dziale firmy. Jego praca polega na określaniu zadań poszczególnym pracowników, opracowaniu norm i procedur, sporządzaniu raportów na potrzeby przełożonych oraz kreowaniu ścieżki zawodowej aktualnie zatrudnionych.
Wymagania stawiane wobec kandydata na stanowisko kierownika działu różnią się od charakteru danej placówki i zadań wykonywanych w danym dziale. W wielu procentach przypadków wymaga się wykształcenia wyższego kierunkowego, wieloletniego doświadczenia na tym stanowisku, zdolności kierowania kapitałem ludzkim oraz samodzielnego organizowania pracy nie tylko dla siebie. Miejscem pracy kierownika działu jest własne biuro, jego obowiązki są spełniane za pomocą komputera, lecz nadzoruje on prace swojego zespołu bezpośrednio. Na tym stanowisku możemy liczyć na służbowy telefon komórkowy, komputer przenośny a nieraz nawet samochód służbowy.
Zagrożenia w pracy na tym stanowisku przedstawiają się następująco: stres; powierzchnie, na których możliwy jest upadek; obciążenie fizyczne - ruchu w skutek wymuszonej pozycji ciała; możliwość porażenia prądem elektrycznym; obciążenie psychiczne oraz pożar.
Aby zapobiegać wymienionym zagrożeniom należy: planować odpowiednio pracę, przestrzegać instrukcji PPOŻ, kontrolować stan izolacji przewodów elektrycznych, dbać o porządek i utrzymanie stanowiska pracy w czystości oraz zwiększać umiejętność radzenia sobie ze stresem.
Kierownik sprzedaży zarządza podległym zespołem pracowników w celu osiągnięcia określonych wyników, ocenia pracowników oraz motywuje ich do pracy. Do jego obowiązków należy analiza i sporządzanie raportów dotyczących rynku, weryfikacja planów sprzedaży oraz monitorowanie konkurencji na podległym rynku. Osoba zatrudniona na tym stanowisku powinna dbać o rozwój działu sprzedaży i brać czynny udział w wykonywanych projektach.
Kierownik sprzedaży wykonuje swoje obowiązki w osobnym pomieszczeniu biurowym, oraz w terenie jeśli wymaga tego sytuacja. Podstawowymi narzędziami pracy są: komputer, telefon, fax i samochód. Praca przy komputerze może powodować zbyt duże obciążenie dla wzroku i kręgosłupa. Jest to stanowisko samodzielne, ale pod nadzorem. Kierownik powinien posiadać wykształcenie wyższe pierwszego stopnia, wskazane jest wykształcenie z zakresu zarządzania, ekonomii lub marketingu. Do wykonywania zawodu wskazane jest co najmniej dwuletnie doświadczenie zawodowe w dziale sprzedaży, zaopatrzenia bądź logistyki.