pon - pt
8:00 - 16:00
pon - pt
8:00 - 16:00
Instrukcja BHP stanowi obowiązkowy element wyposażenia każdego miejsca pracy. Wskazuje na to Kodek pracy w art. 2374 oraz rozporządzenia MPiPS z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bhp - § 41 ust.1 rozporządzenia.
Strona 1 z 1
Zgodnie z tymi normami prawa każdy pracodawca posiada obowiązek udostępnienia pracownikom aktualnych instrukcji BHP oraz procedur postępowania w sytuacjach awaryjnych.
Wyposażenie każdego miejsca pracy w instrukcje BHP jest obowiązkiem. Jeśli pracodawca nie stosuje się do niego - wówczas możliwe jest nałożenie kary finansowej. Ponadto podpisana instrukcja BHP stanowi dokument istotny w przedsiębiorstwach, nie mniej ważny niż np. znaki ewakuacyjne. wewnętrzne regulaminy. Pracownicy powinni stosować się do norm BHP, a za brak przestrzegania zasad dotyczących bezpiecznego wykonywania pracy grożą kary porządkowe.
Przepisy BHP to zbiór zasad, jakie powinien przestrzegać każdy z pracowników, niezależnie od stanowiska, stażu pracy itp. Dlatego, będąc nim, musisz przede wszystkim zapoznać się z aktualnymi normami BHP dla biura oraz z procedurami postępowania w sytuacjach awaryjnych. Warto wiedzieć też, że jako pracownik masz możliwość sugerowania pracodawcy jakie zmiany w zakresie standardów bezpieczeństwa warto wprowadzić, by poprawić jakość i bezpieczeństwo w swoim zakładzie pracy.
Instrukcje BHP przeznaczone do biur powinny być aktualne i zgodne z przepisami ministra pracy i polityki socjalnej. zawierają takie dane jak:
- stosowanie w zakładach procesów technologicznych i prace związane z ryzykiem wypadków lub zagrożeń zdrowia pracowników;
- obsługa maszyn i innych urządzeń;
- sposób postępowania z materiałami niebezpiecznymi dla zdrowia pracowników;
- udzielanie pierwszej pomocy.
Ustawa wskazuje, że pracodawca posiada obowiązek zapewnienia w miejscu pracy odpowiedniej instrukcji BHP oraz znaków ewakuacyjnych. Co, jednak istotne, ustawa nie precyzuje czy pracodawca powinien samodzielnie opracować instrukcję ppoż.
Z treści rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 109, poz. 1234, dotycząca przepisów ppoż. ministra pracy i polityki socjalnej. 704 z późn. zm.) wynika, że pracodawca nie musi sam opracowywać instrukcji BHP, ale może jedynie dostosować ją do warunków zatrudnienia w swojej firmie, biorąc pod uwagę takie czynniki jak np. możliwe zagrożenia związane z wykonywaniem codziennej pracy. Dlatego w praktyce od pracodawcy zależy to, komu zleci opracowanie instrukcji.
Instrukcje BHP do biura powinny być dostosowane do specyfiki pomieszczeń administracyjno-biurowych. - jakie obowiązki związane z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy posiadasz jako pracownik?
Będąc pracownikiem jesteś zobowiązany do zapoznania się z treścią instrukcji bezpieczeństwa w swoim miejscu pracy. Instrukcje BHP do biura zawierają, bowiem ważne informacje w zakresie codziennych warunków pracy i zasady zachowania się w sytuacji np. zagrożenia zdrowia.
Przepisy wskazują, że pracodawca powinien skonsultować z pracownikami opracowanie instrukcji BHP. Dlatego, będąc pracownikiem masz udział w tworzeniu tego dokumentu (reguluje to art. 23711a § 1 Kodeksu pracy).
Jeśli nie będziesz osobiście uczestniczył w pracach nad formą instrukcji BHP, to może to zrobić przedstawiciel całej grupy pracowników, któremu przekażesz swoje uwagi. Taka konieczność wynika z maksymalnego dopasowania warunków i standardów pracy do środowiska w jakim codziennie się ona odbywa, z uwzględnieniem sytuacji awaryjnych. Dlatego tak istotne jest, by konsultacje objęły pracodawcę i pracowników na różnych szczeblach - od kierownictwa firmy po pracowników szeregowych.
BHP przy pracach biurowych jest kluczowe dla bezpieczeństwa w pomieszczeniach administracyjno-biurowych.stanowi ważny dokument, do którego powinien mieć dostęp każdy z pracowników, niezależnie od stażu pracy. Instrukcja powinna na co dzień znajdować się w widocznym miejscu, a każda osoba zatrudniona powinna bez problemu móc się z nią zapoznać, zwłaszcza z instrukcjami BHP dla pomieszczeń.
Jako pracownik masz obowiązek znać przepisy dotyczące bezpieczeństwa w swoim miejscu pracy, szczególnie te dotyczące awaryjnego ewakuowania. Choć sama instrukcja nie musi znajdować się przy miejscu pracy, np. biurku każdej osoby - jednak nie zwalnia Cię to z konieczności zapoznania się z nią i stosowania na co dzień. W praktyce instrukcja może być wywieszona np. na korytarzu, czyli w miejscu, gdzie każdy z pracowników ma łatwy dostęp. Może również znajdować się np. w pomieszczeniach administracyjno-biurowych. u kierownika komórki organizacyjnej.
Jeśli chodzi o instrukcje bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie udzielania pierwszej pomocy, to przepisy wskazują, że powinny się one znajdować tuż obok apteczek.
Wszystkie informacje dotyczące bezpieczeństwa w miejscu pracy zawarte są w instrukcjach BHP, które są dostępne dla każdego pracownika. Mogę one mieć np. formę wpiętych do segregatora kartek w formacie pdf, które na co dzień leżą w biurze, lub w pokojach pracowników, tam gdzie znajdują się urządzenia biurowe, takie jak np. gaśnice ppoż. drukarka, która powinna być zgodna z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy.
Jako pracownik masz obowiązek znać przepisy, które mają zastosowanie w Twoim miejscu pracy. Wiąże się to z koniecznością stosowania się do standardów bezpieczeństwa, zwłaszcza jeśli pracujesz w warunkach niebezpiecznych, stwarzających zagrożenie zdrowia i życia, np. w sytuacjach awaryjnych. z maszynami. Co więcej, jako pracownik masz udział w tworzeniu przepisów bezpieczeństwa w swoim miejscu pracy, a własne sugestie można przekazać np. w trakcie szkoleń okresowych. Czasami w firmach stosuje się rozwiązania, które nakazują wywieszenie instrukcji BHP w każdym pokoju, przy czym znajduje się przy nich informacja, że szczegółowe przepisy BHP są dostępne w innym miejscu, np. w pokoju kierownika.