Kapitan statku morskiego - Ocena Ryzyka Zawodowego metodą JSA
Spis treści
- Opis - ryzyko zawodowe - Kapitan statku morskiego
- Ocena ryzyka zawodowego COVID-19
- Zawartość dokumentacji ryzyka zawodowego
- Opis zawodu - Kapitan statku morskiego
- Obowiązki na stanowisku pracy Kapitan statku morskiego
- Dostępne wersje oceny ryzyka zawodowego
- Materiały video - Kapitan statku morskiego
- Podgląd oceny ryzyka zawodowego Kapitan statku morskiego
- Opis metody JSA
- Przykładowe zagrożenie Kapitan statku morskiego
- Parametry techniczne
Kapitan statku morskiego – ryzyko zawodowe

Kapitan statku morskiego – Ocena ryzyka zawodowego COVID-19

Kapitan statku morskiego ocena ryzyka

Kapitan statku morskiego
zawartość oceny ryzyka zawodowego
![[[wzor]] - wzory dokumentow bhp](media/uploads/wzory-dokumentow-bhp.webp)
- Strona tytułowa.
- Pełna karta stanowiska pracy: (opis czynności, ogólna charakterystyka, używane maszyny i narzędzia na stanowisku pracy Kapitan statku morskiego, sposób i miejsce wykonywania pracy).
- Dokładny opis metody wraz z matrycą mierzenia ryzyka - JSA.
- Identyfikacja zagrożeń - pełen wykaz czynników z odpowiednim ich podziałem (fizyczne, pyły i pary, chemiczne, biologiczne, uciążliwe i niebezpieczne).
- Szczegółowe karty zagrożeń dla Kapitan statku morskiego zawierające pełne szacowanie ryzyka metodą JSA
- Wykaz działań korygujących zagrożenia oraz odpowiedzialności za to.
- Wykaz pracowników zatrudnionych na danym stanowisku.
- Dokumentacja składa się z około 25 stron w fotmacie A4.
Opis zawodu - Kapitan statku morskiego
Sprawuje funkcję kierownika statku z ramienia armatora (właściciela), w celu utrzymywania jednostki pływającej w stałej gotowości eksploatacyjnej zgodnie z wymogami przepisów międzynarodowych, krajowych, instrukcjami armatora oraz dobrą praktyką morską; nadzoruje pracę i ponosi odpowiedzialność za wszystkich członków załogi; sprawuje funkcje urzędnika administracyjnego władz państwowych podczas przebywania statku na morzu.
Obowiązki na stanowisku pracy Kapitan statku morskiego
- Reprezentowanie interesów armatora wobec załogi statku, osób oraz instytucji, związanych z eksploatacją statku morskiego;
- Współpraca z wyspecjalizowanymi służbami armatora w zakresie eksploatacji statku, bezpieczeństwa żeglugi i życia na morzu, spraw socjalno-bytowych, bhp, finansowych, zaopatrzeniowych, kadrowych;
- Sprawowanie ogólnego nadzoru nad organizacją pracy poszczególnych działów i służb statkowych;
- Kontrola i akceptacja dokumentacji tworzonej na statku, dotyczącej eksploatacji statku, rozliczeń finansowych, gospodarki materiałowej i remontów;
- Sprawowanie nawigacyjnego kierownictwa nad statkiem przez nadzór nad pracą oficerów wachtowych, prowadzenie statku w sytuacjach trudnych i niebezpiecznych, instruowanie oficerów wachtowych o zasadach prowadzenia nawigacji, ocena sytuacji wymagającej obecności na mostku nawigacyjnym kapitana, prowadzenie księgi poleceń dla oficerów, ustalanie składów osobowych wacht nawigacyjnych;
- Sprawowanie eksploatacyjnego kierownictwa nad statkiem w zakresie prawidłowości operacji ładunkowych, mocowania i zabezpieczenia przewożonych statkiem towarów, kontroli dokumentacji ładunkowej, stateczności jednostki, sprawności technicznej napędu i urządzeń pomocniczych;
- Szkolenie członków załogi z zakresu ppoż. Oraz używania środków ratunkowych, przez organizowanie alarmów ćwiczebnych i ocenę ich przebiegu;
- Sprawowanie funkcji urzędnika stanu cywilnego i władz policyjnych poza granicami kraju - wobec członków załogi i pasażerów;
- Organizacja i nadzór nad przestrzeganiem na statku wyborów do władz państwowych;
- Współpraca z pilotem w trakcie trwania operacji pilotowania;
- Prowadzenie akcji ratowniczych i poszukiwawczych na morzu;
- Ponoszenie odpowiedzialności za wszystkie sprawy związane z eksploatacją statku.
Dostępne wersje oceny ryzyka dla Kapitan statku morskiego:
- Elektroniczna (.doc/.docx/.odt/.pdf) - daje możliwość dokonywania zmian w dokumentacji w razie zajścia takiej potrzeby.
- Papierowa - gotowy wydruk przygotowany do podpisu przez pracodawcę i pracownika w miękkiej oprawie.


![Grzegorz Wrzeszcz - [[nazwa_full]]](media/uploads/grzegorz-wrzeszcz-instrukcja.webp)
Cześć!
Nazywam się Grzegorz Wrzeszcz i od 2014 roku zawodowo zajmuję się BHP. Od tego czasu udało mi się opracować blisko 1500 różnych dokumentacji oceny ryzyka zawodowego metodą JSA w tym również ryzyko zawodowe dla stanowiska Kapitan statku morskiego, które możesz zakupić na tej stronie.
Jeżeli masz jakieś pytania odnośnie tego produktu to pisz śmiało lub dzwoń! Z przyjemnością odpowiem na wszystkie twoje pytania i rozwieję (mam nadzieję) wszelkie wątpliwości.
Kapitan statku morskiego – materiały wideo o ryzyku zawodowym
Co to jest ocena ryzyka zawodowego?
Jeśli chcesz się dowiedzieć, czym jest ocena ryzyka zawodowego, dlaczego jest tak ważna i jak ją przeprowadzić w praktyce, koniecznie obejrzyj nasz film! Dowiesz się, jakie korzyści płyną z rzetelnej analizy zagrożeń i jak zwiększyć bezpieczeństwo pracowników w Twojej firmie.
Dowiedz się jak działa metoda JSA
Jeśli chcesz się dowiedzieć, jak działa metoda JSA i dlaczego może być kluczowa w procesie oceny ryzyka zawodowego, koniecznie obejrzyj nasz film! Zrozumiesz, jak poszczególne etapy analizy i standaryzacja pomagają w identyfikacji zagrożeń oraz w planowaniu środków zapobiegawczych. Przekonaj się, jak JSA może zwiększyć skuteczność działań w Twojej firmie.
Kogo dotyczy ocena ryzyka zawodowego?
Jeśli chcesz się dowiedzieć, kogo dotyczy ocena ryzyka zawodowego, jak wpływa na różne grupy pracowników i kto powinien być zaangażowany w ten proces, koniecznie obejrzyj nasz film! Dowiesz się o obowiązkach i prawach pracowników oraz pracodawców, a także o tym, jak prawidłowo przeprowadzona ocena ryzyka może przynieść korzyści Twojej organizacji.
Rodzaje i przykłady zagrożeń w ocenie ryzyka zawodowego
Jeśli chcesz się dowiedzieć, jakie rodzaje zagrożeń najczęściej pojawiają się w środowisku pracy i poznać ich konkretne przykłady, koniecznie obejrzyj nasz film! Zobaczysz, jak właściwe rozpoznanie zagrożeń jest kluczem do skutecznej oceny ryzyka zawodowego i zwiększenia bezpieczeństwa pracowników. Dowiedz się, które obszary wymagają szczególnej uwagi oraz jak im przeciwdziałać w praktyce.
Kto jest odpowiedzialny za ocenę ryzyka zawodowego?
Jeśli chcesz się dowiedzieć, kto jest odpowiedzialny za ocenę ryzyka zawodowego i jaką rolę odgrywają w tym procesie pracodawcy, specjaliści BHP oraz sami pracownicy, koniecznie obejrzyj nasz film! Zrozumiesz, dlaczego współpraca wszystkich zaangażowanych stron jest kluczem do skutecznej ochrony zdrowia i życia w miejscu pracy. Dowiedz się, jak jasno określić obowiązki i kompetencje, by zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa w Twojej firmie.
Jak powstaje ocena ryzyka zawodowego?
Jeśli chcesz się dowiedzieć, jak krok po kroku powstaje ocena ryzyka zawodowego, koniecznie obejrzyj nasz film! Zobaczysz, jak w praktyce przebiega identyfikacja zagrożeń, analiza ich skutków oraz podejmowanie działań zapobiegawczych. Odkryj, jak rzetelnie przeprowadzony proces oceny ryzyka może wzmocnić bezpieczeństwo w Twojej firmie.
PODGLĄD - Kapitan statku morskiego
ryzyko zawodowe JSA









Przedstawiony podgląd dokumentacji ma charakter orientacyjny, którego celem jest unaocznienie jak skonstruowany jest plik który można zakupić,
a zakupiona dokumentacja będzie sie od niego znacząco różnić wartością merytoryczną.
Kapitan statku morskiego - opis metody JSA
Metoda JSA (Job Safety Analysis) to szczegółowe narzędzie oceny ryzyka zawodowego, które koncentruje się na analizie poszczególnych etapów wykonywania pracy w celu identyfikacji zagrożeń i określenia odpowiednich środków bezpieczeństwa. Podejście to polega na systematycznym podziale procesu pracy na kolejne kroki, co pozwala na dokładne prześledzenie potencjalnych niebezpieczeństw oraz ocenę ryzyka na każdym etapie. Dzięki temu JSA umożliwia nie tylko eliminację zagrożeń u źródła, ale także wdrożenie skutecznych działań prewencyjnych dostosowanych do konkretnej operacji.
Metoda ta znajduje szerokie zastosowanie w branżach wymagających precyzyjnej kontroli nad bezpieczeństwem, takich jak przemysł, budownictwo czy transport. Poprzez analizę czynników technicznych, organizacyjnych i ludzkich, JSA pomaga w opracowaniu procedur pracy minimalizujących ryzyko wypadków i niepożądanych zdarzeń. Strukturyzowany charakter tej metody wspiera edukację pracowników, zwiększa świadomość zagrożeń oraz ułatwia wdrażanie skutecznych strategii poprawy bezpieczeństwa w miejscu pracy.

EKSPOZYCJA (F)
Częstotliwość występowania określa, jak często pracownicy mogą być narażeni na dane zagrożenie podczas wykonywania swoich obowiązków. Uwzględnia zarówno regularność sytuacji niebezpiecznych, jak i czas trwania ekspozycji na ryzyko. Im częstsze są potencjalne zagrożenia, tym wyższy poziom ryzyka.
PRAWDOPODOBIEŃSTWO (O)
Prawdopodobieństwo ocenia szansę zaistnienia niebezpiecznego zdarzenia w trakcie wykonywania pracy. Bierze pod uwagę takie czynniki jak stan techniczny urządzeń, środki ochrony oraz zachowania pracowników. Wyższe prawdopodobieństwo zwiększa ryzyko, nawet przy umiarkowanej częstotliwości i skutkach.


MOŻLIWOŚĆ USUNIĘCIA (A)
Możliwość uniknięcia określa zdolność pracownika do zareagowania w sytuacji zagrożenia i podjęcia działań, które mogą zapobiec wypadkowi. Im trudniej uniknąć zagrożenia (np. z powodu nagłego charakteru zdarzenia lub ograniczonych środków ochronnych), tym większe ryzyko.
KONSEKWENCJE (C)
Konsekwencje oceniają potencjalny poziom szkód wynikających z wystąpienia zdarzenia niebezpiecznego. Uwzględnia się tu zarówno drobne urazy, jak i poważne wypadki, które mogą prowadzić do trwałego uszczerbku na zdrowiu, strat materialnych czy nawet śmierci. Im poważniejsze mogą być skutki, tym wyższa wartość tego parametru.


OCENA RYZYKA JSA
Aby oszacować ryzyko potrzebujemy w pierwszej kolejnosći obliczyć prawdopodobieństwo w szerszym kontekście z poniższego wzoru:
P = F + O + A
Następnie otrzymany wynik dodawania zestawiamy z tabelką wartościwania ryzyka, która uwzględnia dodatkowo parametr C (konsekwencje). Ostatecznie komórka wskazująca wartość liczbową jest wartością ryzyka, która jest dla nas istotna.
RYZYKO (R)
Ryzyko (R) w metodzie JSA to miara zagrożenia przy wykonywaniu danej pracy, uwzględniająca prawdopodobieństwo zdarzenia i jego skutki. Oblicza się je, sumując częstotliwość występowania (F), prawdopodobieństwo zdarzenia (O) i możliwość uniknięcia (A), a następnie zestawiając z klasą konsekwencji (C) w macierzy ryzyka. Wartość R określa poziom zagrożenia i wskazuje potrzebę działań prewencyjnych.

Kapitan statku morskiego - Przykładowe zagrożenie
Nazwa zagrożenia: Porażenie prądem elektrycznym do 1kV
Źródło zagrożenia: Obsługa urządzeń pod napięciem
Możliwe skutki: Ból, Skurcze mięśniowe, Zatrzymanie oddechu, Zaburzenia krążenia, Zaburzenia wzroku, słuchu, równowagi itp., Czasowa utrata przytomności, Migotanie komór mięśnia sercowego, Oparzenia tkanek wewnętrznych, Zwęglenie tkanek, Śmierć
Na początek potrzebujemy określić P:
Częstotliwość występowania zagrożenia (F): 5 pkt - Codziennie
Prawdopodobieństwo (O): 1 pkt - Nieistotne (pomijalne)
Możliwość uniknięcia lub ograniczenia szkody (A): 1 pkt - Oczywista
Konsekwencje zdarzenia (C): C3 - Poważne - Powodujące dłuższą niezdolność do pracy
Oszacowane prawdopodobieństwo (P): 5 + 1 + 1 = 7 pkt
Nasępnie według tabeli "Matryca określenia ryzyka" określamy końcowe ryzyko. Dla P z przedziału 5-7 (druga kolumna) oraz C4 (trzeci rząd) mamy oszacowane ryzyko na poziomie 5
Oznacza to, że na stanowisku Kapitan statku morskiego według metody JSA ryzyko jest DOPUSZCZALNE - Zaleca się stałą kontrolę ryzyka i/lub podjęcie działań niezbędnych do dalszego zmniejszenia ryzyka zawodowego.
Opisane powyżej tabele wartościowania oraz opis metody znajdziesz w zakupionej Ocenie Ryzyka Zawodowego dla zawodu Kapitan statku morskiego metodą JSA.
Parametry techniczne
Tytuł publikacji | Kapitan statku morskiego - Ocena Ryzyka Zawodowego metodą JSA |
Producent, autor | alleBHP.pl, Grzegorz Wrzeszcz |
Stanowisko | Kapitan statku morskiego |
Kod zawodu | 315205 - zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. (Dz. U. z 2014 r. , poz. 1145) |
Metoda opracowania | JSA |
Format | Standard A4 - 21 x 29,7 cm |
Liczba stron | około 25 stron formatu A4 |
Dział, kategoria | Ocena ryzyka zawodowego, Metoda JSA |
Wersja elektroniczna | Plik DOCX - umożliwia edycję dokumentacji w programie Microsoft Office |
Dostępność wersji elektronicznej | W ciągu 5 minut od dokonania zakupu |
Wersja papierowa (książkowa) |
|
Dostępność wersji papierowej | Dostępna od ręki, wysyłka w 24h |
Zgodność | Opracowana zgodnie z obowiązującymi przepisami dot. Oceny Ryzyka Zawodowego (Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy; Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy). Dokumentacja w pełni akceptowalna przez Państwową Inspekcję Pracy oraz Państwową Inspekcję Sanitarną. |
Ocena klientów | - ponad 99% pozytywnych opinii |
Ocena ryzyka zawodowego
Zamawiając od nas dokumenrację oceny ryzyka zawodowego w wersji elektronicznej otrzymasz do pobrania dwa pliki:- Wersja graficzna - rozszerzony widok dokumentacji ryzyka zawodowego z ikonografią i rozbiciem każdego zagrożenia na osobnej stronie
- Wersja klasyczna - podstawowy widok dokumentacji ryzyka zawodowego w formie tabelki zbiorczej ze wszystkimi zagrożeniami - wersja ta składa się z około połowy objętości wersji graficznej
W przypadku zamówienia wersji papierowej, drukujemy i wysyłamy wersję klasyczną.
ocena ryzyka zawodowego kapitan statku morskiego

Metoda JSA
