Kapitan żeglugi przybrzeżnej - Ocena Ryzyka Zawodowego metodą PN-N-18002
Spis treści
- Opis - ryzyko zawodowe - Kapitan żeglugi przybrzeżnej
- Charakterystyka stanowiska - Kapitan żeglugi przybrzeżnej
- Ocena ryzyka zawodowego COVID-19
- Zawartość dokumentacji ryzyka zawodowego
- Opis zawodu - Kapitan żeglugi przybrzeżnej
- Obowiązki na stanowisku pracy Kapitan żeglugi przybrzeżnej
- Dostępne wersje oceny ryzyka zawodowego
- Materiały video - Kapitan żeglugi przybrzeżnej
- Podgląd oceny ryzyka zawodowego Kapitan żeglugi przybrzeżnej
- Opis metody PN-N-18002
- Przykładowe zagrożenie Kapitan żeglugi przybrzeżnej
- Parametry techniczne
Kapitan żeglugi przybrzeżnej – ryzyko zawodowe

Charakterystyka zawodu - Kapitan żeglugi przybrzeżnej
Kapitan żeglugi przybrzeżnej to osoba odpowiedzialna za kierowanie statkiem wodnym na wodach przybrzeżnych. Jego głównym zadaniem jest bezpieczne dowodzenie jednostką, dbanie o bezpieczeństwo załogi oraz pasażerów oraz zapewnienie przestrzegania przepisów żeglugowych.
Podstawowe obowiązki Kapitana żeglugi przybrzeżnej to planowanie trasy rejsu, monitorowanie warunków pogodowych, prowadzenie ewidencji statku oraz załogi, a także nadzór nad załadunkiem i rozładunkiem ładunków. Kapitan musi również być przygotowany do działania w sytuacjach awaryjnych, takich jak pożar na pokładzie, kolizja z innym statkiem czy zagrożenie dla pasażerów.
Praca Kapitana żeglugi przybrzeżnej odbywa się głównie na morzach, oceanach oraz rzekach. Kapitan musi być przygotowany na długie okresy pracy na morzu oraz zmienne warunki atmosferyczne. Do jego codziennej pracy niezbędne są narzędzia takie jak mapy morskie, kompas, radar oraz radio. Ponadto, kapitan korzysta z różnego rodzaju urządzeń nawigacyjnych i komunikacyjnych, które pomagają mu w bezpiecznym prowadzeniu statku.
Kapitan żeglugi przybrzeżnej – Ocena ryzyka zawodowego COVID-19

Kapitan żeglugi przybrzeżnej ocena ryzyka

Kapitan żeglugi przybrzeżnej
zawartość oceny ryzyka zawodowego
![[[wzor]] - wzory dokumentow bhp](media/uploads/wzory-dokumentow-bhp.webp)
- Strona tytułowa.
- Pełna karta stanowiska pracy: (opis czynności, ogólna charakterystyka, używane maszyny i narzędzia na stanowisku pracy Kapitan żeglugi przybrzeżnej, sposób i miejsce wykonywania pracy).
- Dokładny opis metody wraz z matrycą mierzenia ryzyka - PN-N-18002.
- Identyfikacja zagrożeń - pełen wykaz czynników z odpowiednim ich podziałem (fizyczne, pyły i pary, chemiczne, biologiczne, uciążliwe i niebezpieczne).
- Szczegółowe karty zagrożeń dla Kapitan żeglugi przybrzeżnej zawierające pełne szacowanie ryzyka metodą PN-N-18002
- Wykaz działań korygujących zagrożenia oraz odpowiedzialności za to.
- Wykaz pracowników zatrudnionych na danym stanowisku.
- Dokumentacja składa się z około 25 stron w fotmacie A4.
Opis zawodu - Kapitan żeglugi przybrzeżnej
Sprawuje funkcję kierownika statku o pojemności brutto do 500 ton w rejsach w żegludze krajowej po Morzu Bałtyckim do 8o długości geograficznej wschodniej z ramienia armatora (właściciela), w celu utrzymywania jednostki pływającej w stałej gotowości eksploatacyjnej zgodnie z wymogami przepisów międzynarodowych, krajowych, instrukcjami armatora oraz dobrą praktyką morską; nadzoruje pracę i ponosi odpowiedzialność za wszystkich członków załogi; sprawuje funkcje urzędnika administracyjnego władz państwowych podczas przebywania statku na morzu.
Obowiązki na stanowisku pracy Kapitan żeglugi przybrzeżnej
- reprezentowanie interesów armatora wobec załogi statku o pojemności brutto do 500 ton w żegludze krajowej w rejsach przybrzeżnych po Morzu Bałtyckim do 8o długości geograficznej wschodniej, a także osób oraz instytucji, związanych z eksploatacją statku morskiego;
- prowadzenie jednostki przy wchodzeniu i wychodzeniu z portów, kanałów, rzek itp.;
- współpracowanie z wyspecjalizowanymi służbami armatora w zakresie eksploatacji statku, bezpieczeństwa żeglugi i życia na morzu, spraw socjalno-bytowych, bezpieczeństwa i higieny pracy, finansowych, zaopatrzeniowych, kadrowych;
- sprawowanie ogólnego nadzoru nad organizacją pracy poszczególnych działów i służb statkowych;
- kontrolowanie i akceptowanie dokumentacji tworzonej na statku dotyczącej eksploatacji statku, rozliczeń finansowych, gospodarki materiałowej
- i remontów;
- sprawowanie nawigacyjnego kierownictwa nad statkiem o pojemności brutto do 500 ton przez pełnienie nadzoru nad pracą oficerów wachtowych, prowadzenie statku w sytuacjach trudnych i niebezpiecznych, instruowanie oficerów wachtowych o zasadach prowadzenia nawigacji, ocenianie sytuacji wymagającej obecności na mostku nawigacyjnym kapitana, prowadzenie księgi poleceń dla oficerów, ustalanie składów osobowych wacht nawigacyjnych;
- sprawowanie eksploatacyjnego kierownictwa nad statkiem w zakresie prawidłowości operacji ładunkowych, mocowania i zabezpieczenia przewożonych statkiem towarów, kontroli dokumentacji ładunkowej, stateczności jednostki, sprawności technicznej napędu i urządzeń pomocniczych;
- kierowanie załogą, w tym zarządzanie w warunkach kryzysowych;
- szkolenie członków załogi z zakresu ppoż. oraz używania środków ratunkowych, przez organizowanie alarmów ćwiczebnych i ocenę ich przebiegu;
- sprawowanie funkcji urzędnika stanu cywilnego i władz policyjnych poza granicami kraju wobec członków załogi i pasażerów;
- organizowanie i pełnienie nadzoru nad przeprowadzeniem na statku wyborów do władz państwowych;
- współpracowanie z pilotem w trakcie trwania operacji pilotowania;
- prowadzenie akcji ratowniczych i poszukiwawczych na morzu;
- ponoszenie odpowiedzialności za wszystkie sprawy związane z eksploatacją statku;
- pełnienie nadzoru nad przestrzeganie zasad ergonomii oraz przepisów bhp, ochrony ppoż. i ochrony środowiska.
- sprawowanie opieki na pasażerami, zespołami badawczymi, studentami, itp.;
- sprawowanie nadzoru nad prowadzeniem połowu ryb.
Dostępne wersje oceny ryzyka dla Kapitan żeglugi przybrzeżnej:
- Elektroniczna (.doc/.docx/.odt/.pdf) - daje możliwość dokonywania zmian w dokumentacji w razie zajścia takiej potrzeby.
- Papierowa - gotowy wydruk przygotowany do podpisu przez pracodawcę i pracownika w miękkiej oprawie.


![Grzegorz Wrzeszcz - [[nazwa_full]]](media/uploads/grzegorz-wrzeszcz-instrukcja.webp)
Cześć!
Nazywam się Grzegorz Wrzeszcz i od 2014 roku zawodowo zajmuję się BHP. Od tego czasu udało mi się opracować blisko 1500 różnych dokumentacji oceny ryzyka zawodowego metodą PN-N-18002 w tym również ryzyko zawodowe dla stanowiska Kapitan żeglugi przybrzeżnej, które możesz zakupić na tej stronie.
Jeżeli masz jakieś pytania odnośnie tego produktu to pisz śmiało lub dzwoń! Z przyjemnością odpowiem na wszystkie twoje pytania i rozwieję (mam nadzieję) wszelkie wątpliwości.
Kapitan żeglugi przybrzeżnej – materiały wideo o ryzyku zawodowym
Co to jest ocena ryzyka zawodowego?
Jeśli chcesz się dowiedzieć, czym jest ocena ryzyka zawodowego, dlaczego jest tak ważna i jak ją przeprowadzić w praktyce, koniecznie obejrzyj nasz film! Dowiesz się, jakie korzyści płyną z rzetelnej analizy zagrożeń i jak zwiększyć bezpieczeństwo pracowników w Twojej firmie.
Dowiedz się jak działa metoda PN-N-18002
Jeśli chcesz się dowiedzieć, jak działa metoda PN-N-18002 i dlaczego może być kluczowa w procesie oceny ryzyka zawodowego, koniecznie obejrzyj nasz film! Zrozumiesz, jak poszczególne etapy analizy i standaryzacja pomagają w identyfikacji zagrożeń oraz w planowaniu środków zapobiegawczych. Przekonaj się, jak PN-N-18002 może zwiększyć skuteczność działań w Twojej firmie.
Kogo dotyczy ocena ryzyka zawodowego?
Jeśli chcesz się dowiedzieć, kogo dotyczy ocena ryzyka zawodowego, jak wpływa na różne grupy pracowników i kto powinien być zaangażowany w ten proces, koniecznie obejrzyj nasz film! Dowiesz się o obowiązkach i prawach pracowników oraz pracodawców, a także o tym, jak prawidłowo przeprowadzona ocena ryzyka może przynieść korzyści Twojej organizacji.
Rodzaje i przykłady zagrożeń w ocenie ryzyka zawodowego
Jeśli chcesz się dowiedzieć, jakie rodzaje zagrożeń najczęściej pojawiają się w środowisku pracy i poznać ich konkretne przykłady, koniecznie obejrzyj nasz film! Zobaczysz, jak właściwe rozpoznanie zagrożeń jest kluczem do skutecznej oceny ryzyka zawodowego i zwiększenia bezpieczeństwa pracowników. Dowiedz się, które obszary wymagają szczególnej uwagi oraz jak im przeciwdziałać w praktyce.
Kto jest odpowiedzialny za ocenę ryzyka zawodowego?
Jeśli chcesz się dowiedzieć, kto jest odpowiedzialny za ocenę ryzyka zawodowego i jaką rolę odgrywają w tym procesie pracodawcy, specjaliści BHP oraz sami pracownicy, koniecznie obejrzyj nasz film! Zrozumiesz, dlaczego współpraca wszystkich zaangażowanych stron jest kluczem do skutecznej ochrony zdrowia i życia w miejscu pracy. Dowiedz się, jak jasno określić obowiązki i kompetencje, by zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa w Twojej firmie.
Jak powstaje ocena ryzyka zawodowego?
Jeśli chcesz się dowiedzieć, jak krok po kroku powstaje ocena ryzyka zawodowego, koniecznie obejrzyj nasz film! Zobaczysz, jak w praktyce przebiega identyfikacja zagrożeń, analiza ich skutków oraz podejmowanie działań zapobiegawczych. Odkryj, jak rzetelnie przeprowadzony proces oceny ryzyka może wzmocnić bezpieczeństwo w Twojej firmie.
PODGLĄD - Kapitan żeglugi przybrzeżnej
ryzyko zawodowe PN-N-18002









Przedstawiony podgląd dokumentacji ma charakter orientacyjny, którego celem jest unaocznienie jak skonstruowany jest plik który można zakupić,
a zakupiona dokumentacja będzie sie od niego znacząco różnić wartością merytoryczną.
Kapitan żeglugi przybrzeżnej - opis metody PN-N-18002
Metoda PN-N-18002 stanowi ujednolicony sposób oceny ryzyka zawodowego, opracowany w ramach polskich norm, który pozwala na systematyczną identyfikację i klasyfikację zagrożeń występujących w środowisku pracy. Wykorzystanie skali pięciostopniowej umożliwia precyzyjne określenie poziomu ryzyka, co jest kluczowe przy podejmowaniu decyzji o wdrożeniu działań prewencyjnych. Dzięki standaryzacji procedury, metoda ta gwarantuje porównywalność wyników oceny między różnymi zakładami pracy oraz ułatwia monitorowanie efektywności wprowadzonych środków bezpieczeństwa.
Podejście oparte na pięciostopniowej skali pozwala na zróżnicowaną analizę ryzyka, gdzie każdy stopień odzwierciedla rosnący poziom zagrożenia. Metoda ta integruje zarówno analizę czynników technicznych, jak i organizacyjnych, co umożliwia kompleksowe spojrzenie na warunki pracy. Ustrukturyzowany charakter PN-N-18002 ułatwia nie tylko identyfikację potencjalnych zagrożeń, ale również priorytetyzację działań naprawczych, co stanowi solidną podstawę dla dalszych, szczegółowych analiz i wdrażania rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo w miejscu pracy.

Prawdopodobieństwo (P)
Prawdopodobieństwo określa szansę wystąpienia niepożądanego zdarzenia podczas wykonywania pracy. Uwzględnia czynniki takie jak częstotliwość zagrożenia, warunki pracy, stosowane środki ochrony czy poziom wyszkolenia pracowników. Im wyższe prawdopodobieństwo, tym większe ryzyko zdarzenia.
SKUTKI (S)
Skutki określają potencjalny poziom szkód wynikających z zaistnienia zdarzenia niebezpiecznego w środowisku pracy. Ocenia się je pod względem wpływu na zdrowie lub życie pracownika, środowisko oraz mienie, biorąc pod uwagę zarówno drobne obrażenia, jak i poważne wypadki lub straty. Im poważniejsze możliwe konsekwencje, tym wyższa wartość parametru S.


RYZYKO (R)
Ryzyko (R) w metodzie PN-N-18002 to miara poziomu zagrożenia związanego z wykonywaniem określonej pracy, uwzględniająca zarówno prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia niebezpiecznego, jak i skalę jego potencjalnych skutków. Określa ono stopień narażenia pracownika na ryzyko oraz pomaga w ocenie, czy konieczne jest wdrożenie działań prewencyjnych lub ograniczających zagrożenie. Wyższa wartość ryzyka oznacza większe zagrożenie i wymaga pilniejszych środków ochronnych.
OCENA RYZYKA PN-N-18002
Metoda PN-N-18002 opiera się na pięciostopniowej skali oceny ryzyka zawodowego, w której wyróżnia się kategorie od bardzo małego (BM) do bardzo dużego (BD). W zależności od poziomu ryzyka tabela wskazuje różne zalecenia – od braku konieczności podejmowania działań w przypadku ryzyka bardzo małego, po natychmiastowe przerwanie pracy i wdrożenie środków redukujących zagrożenie przy ryzyku dużym i bardzo dużym. Dzięki temu przedsiębiorstwa mogą świadomie i efektywnie zarządzać bezpieczeństwem, koncentrując się na priorytetowych obszarach wymagających natychmiastowej interwencji. W rezultacie metoda PN-N-18002 wspiera ciągłe doskonalenie warunków pracy i minimalizowanie potencjalnych zagrożeń.

Kapitan żeglugi przybrzeżnej - Przykładowe zagrożenie
Nazwa zagrożenia: Porażenie prądem elektrycznym do 1kV
Źródło zagrożenia: Obsługa urządzeń pod napięciem
Możliwe skutki: Ból, Skurcze mięśniowe, Zatrzymanie oddechu, Zaburzenia krążenia, Zaburzenia wzroku, słuchu, równowagi itp., Czasowa utrata przytomności, Migotanie komór mięśnia sercowego, Oparzenia tkanek wewnętrznych, Zwęglenie tkanek, Śmierć
Ciężkość następstw - skutki (S): D - Duże
Prawdopodobieństwo (P): M - Mało prawdopodobne
Ryzyko (R): Ś - Średnie
Oznacza to, że na stanowisku Kapitan żeglugi przybrzeżnej według metody PN-N-18002 ryzyko jest ŚREDNIE i uznaje się je za dopuszczalne - Zaleca się podjęcie działań niezbędnych do dalszego zmniejszenia ryzyka zawodowego.
Opisane powyżej tabele wartościowania oraz opis metody znajdziesz w zakupionej Ocenie Ryzyka Zawodowego dla zawodu Kapitan żeglugi przybrzeżnej metodą PN-N-18002.
Parametry techniczne
Tytuł publikacji | Kapitan żeglugi przybrzeżnej - Ocena Ryzyka Zawodowego metodą PN-N-18002 |
Producent, autor | alleBHP.pl, Grzegorz Wrzeszcz |
Stanowisko | Kapitan żeglugi przybrzeżnej |
Kod zawodu | 315207 - zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. (Dz. U. z 2014 r. , poz. 1145) |
Metoda opracowania | PN-N-18002 - Polska Norma w skali pięciostopniowej |
Format | Standard A4 - 21 x 29,7 cm |
Liczba stron | około 25 stron formatu A4 |
Dział, kategoria | Ocena ryzyka zawodowego, Średni personel nauk fizycznych, chemicznych i technicznych |
Wersja elektroniczna | Plik DOCX - umożliwia edycję dokumentacji w programie Microsoft Office |
Dostępność wersji elektronicznej | W ciągu 5 minut od dokonania zakupu |
Wersja papierowa (książkowa) |
|
Dostępność wersji papierowej | Dostępna od ręki, wysyłka w 24h |
Zgodność | Opracowana zgodnie z obowiązującymi przepisami dot. Oceny Ryzyka Zawodowego (Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy; Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy). Dokumentacja w pełni akceptowalna przez Państwową Inspekcję Pracy oraz Państwową Inspekcję Sanitarną. |
Ocena klientów | - ponad 99% pozytywnych opinii |
Ocena ryzyka zawodowego
Zamawiając od nas dokumenrację oceny ryzyka zawodowego w wersji elektronicznej otrzymasz do pobrania dwa pliki:- Wersja graficzna - rozszerzony widok dokumentacji ryzyka zawodowego z ikonografią i rozbiciem każdego zagrożenia na osobnej stronie
- Wersja klasyczna - podstawowy widok dokumentacji ryzyka zawodowego w formie tabelki zbiorczej ze wszystkimi zagrożeniami - wersja ta składa się z około połowy objętości wersji graficznej
W przypadku zamówienia wersji papierowej, drukujemy i wysyłamy wersję klasyczną.
ocena ryzyka zawodowego kapitan żeglugiego przybrzeżnej

Metoda PN-N-18002
