Kapitan statku morskiego - Ocena Ryzyka Zawodowego metodą PN-N-18002
Spis treści
- Opis - ryzyko zawodowe - Kapitan statku morskiego
- Charakterystyka stanowiska - Kapitan statku morskiego
- Ocena ryzyka zawodowego COVID-19
- Zawartość dokumentacji ryzyka zawodowego
- Opis zawodu - Kapitan statku morskiego
- Obowiązki na stanowisku pracy Kapitan statku morskiego
- Dostępne wersje oceny ryzyka zawodowego
- Materiały video - Kapitan statku morskiego
- Podgląd oceny ryzyka zawodowego Kapitan statku morskiego
- Opis metody PN-N-18002
- Przykładowe zagrożenie Kapitan statku morskiego
- Parametry techniczne
Kapitan statku morskiego – ryzyko zawodowe

Charakterystyka zawodu - Kapitan statku morskiego
Kapitan statku morskiego to osoba odpowiedzialna za bezpieczną nawigację i zarządzanie załogą na statku pływającym po morzach i oceanach. Jest to stanowisko wymagające odpowiednich kwalifikacji, doświadczenia oraz umiejętności przywódczych.
Do obowiązków Kapitana statku morskiego należy planowanie trasy podróży, monitorowanie warunków atmosferycznych i morskich, pilnowanie przestrzegania zasad bezpieczeństwa na pokładzie, koordynacja pracy załogi oraz podejmowanie decyzji w sytuacjach kryzysowych.
Praca Kapitana statku morskiego odbywa się głównie na otwartym morzu, gdzie załoga musi radzić sobie z trudnymi warunkami pogodowymi i morskimi. Używane narzędzia i urządzenia to między innymi systemy nawigacyjne, radiowe, radar, mapy morskie oraz komunikacyjne.
Kapitan statku morskiego – Ocena ryzyka zawodowego COVID-19

Kapitan statku morskiego ocena ryzyka

Kapitan statku morskiego
zawartość oceny ryzyka zawodowego
![[[wzor]] - wzory dokumentow bhp](media/uploads/wzory-dokumentow-bhp.webp)
- Strona tytułowa.
- Pełna karta stanowiska pracy: (opis czynności, ogólna charakterystyka, używane maszyny i narzędzia na stanowisku pracy Kapitan statku morskiego, sposób i miejsce wykonywania pracy).
- Dokładny opis metody wraz z matrycą mierzenia ryzyka - PN-N-18002.
- Identyfikacja zagrożeń - pełen wykaz czynników z odpowiednim ich podziałem (fizyczne, pyły i pary, chemiczne, biologiczne, uciążliwe i niebezpieczne).
- Szczegółowe karty zagrożeń dla Kapitan statku morskiego zawierające pełne szacowanie ryzyka metodą PN-N-18002
- Wykaz działań korygujących zagrożenia oraz odpowiedzialności za to.
- Wykaz pracowników zatrudnionych na danym stanowisku.
- Dokumentacja składa się z około 25 stron w fotmacie A4.
Opis zawodu - Kapitan statku morskiego
Sprawuje funkcję kierownika statku z ramienia armatora (właściciela), w celu utrzymywania jednostki pływającej w stałej gotowości eksploatacyjnej zgodnie z wymogami przepisów międzynarodowych, krajowych, instrukcjami armatora oraz dobrą praktyką morską; nadzoruje pracę i ponosi odpowiedzialność za wszystkich członków załogi; sprawuje funkcje urzędnika administracyjnego władz państwowych podczas przebywania statku na morzu.
Obowiązki na stanowisku pracy Kapitan statku morskiego
- Reprezentowanie interesów armatora wobec załogi statku, osób oraz instytucji, związanych z eksploatacją statku morskiego;
- Współpraca z wyspecjalizowanymi służbami armatora w zakresie eksploatacji statku, bezpieczeństwa żeglugi i życia na morzu, spraw socjalno-bytowych, bhp, finansowych, zaopatrzeniowych, kadrowych;
- Sprawowanie ogólnego nadzoru nad organizacją pracy poszczególnych działów i służb statkowych;
- Kontrola i akceptacja dokumentacji tworzonej na statku, dotyczącej eksploatacji statku, rozliczeń finansowych, gospodarki materiałowej i remontów;
- Sprawowanie nawigacyjnego kierownictwa nad statkiem przez nadzór nad pracą oficerów wachtowych, prowadzenie statku w sytuacjach trudnych i niebezpiecznych, instruowanie oficerów wachtowych o zasadach prowadzenia nawigacji, ocena sytuacji wymagającej obecności na mostku nawigacyjnym kapitana, prowadzenie księgi poleceń dla oficerów, ustalanie składów osobowych wacht nawigacyjnych;
- Sprawowanie eksploatacyjnego kierownictwa nad statkiem w zakresie prawidłowości operacji ładunkowych, mocowania i zabezpieczenia przewożonych statkiem towarów, kontroli dokumentacji ładunkowej, stateczności jednostki, sprawności technicznej napędu i urządzeń pomocniczych;
- Szkolenie członków załogi z zakresu ppoż. Oraz używania środków ratunkowych, przez organizowanie alarmów ćwiczebnych i ocenę ich przebiegu;
- Sprawowanie funkcji urzędnika stanu cywilnego i władz policyjnych poza granicami kraju - wobec członków załogi i pasażerów;
- Organizacja i nadzór nad przestrzeganiem na statku wyborów do władz państwowych;
- Współpraca z pilotem w trakcie trwania operacji pilotowania;
- Prowadzenie akcji ratowniczych i poszukiwawczych na morzu;
- Ponoszenie odpowiedzialności za wszystkie sprawy związane z eksploatacją statku.
Dostępne wersje oceny ryzyka dla Kapitan statku morskiego:
- Elektroniczna (.doc/.docx/.odt/.pdf) - daje możliwość dokonywania zmian w dokumentacji w razie zajścia takiej potrzeby.
- Papierowa - gotowy wydruk przygotowany do podpisu przez pracodawcę i pracownika w miękkiej oprawie.


![Grzegorz Wrzeszcz - [[nazwa_full]]](media/uploads/grzegorz-wrzeszcz-instrukcja.webp)
Cześć!
Nazywam się Grzegorz Wrzeszcz i od 2014 roku zawodowo zajmuję się BHP. Od tego czasu udało mi się opracować blisko 1500 różnych dokumentacji oceny ryzyka zawodowego metodą PN-N-18002 w tym również ryzyko zawodowe dla stanowiska Kapitan statku morskiego, które możesz zakupić na tej stronie.
Jeżeli masz jakieś pytania odnośnie tego produktu to pisz śmiało lub dzwoń! Z przyjemnością odpowiem na wszystkie twoje pytania i rozwieję (mam nadzieję) wszelkie wątpliwości.
Kapitan statku morskiego – materiały wideo o ryzyku zawodowym
Co to jest ocena ryzyka zawodowego?
Jeśli chcesz się dowiedzieć, czym jest ocena ryzyka zawodowego, dlaczego jest tak ważna i jak ją przeprowadzić w praktyce, koniecznie obejrzyj nasz film! Dowiesz się, jakie korzyści płyną z rzetelnej analizy zagrożeń i jak zwiększyć bezpieczeństwo pracowników w Twojej firmie.
Dowiedz się jak działa metoda PN-N-18002
Jeśli chcesz się dowiedzieć, jak działa metoda PN-N-18002 i dlaczego może być kluczowa w procesie oceny ryzyka zawodowego, koniecznie obejrzyj nasz film! Zrozumiesz, jak poszczególne etapy analizy i standaryzacja pomagają w identyfikacji zagrożeń oraz w planowaniu środków zapobiegawczych. Przekonaj się, jak PN-N-18002 może zwiększyć skuteczność działań w Twojej firmie.
Kogo dotyczy ocena ryzyka zawodowego?
Jeśli chcesz się dowiedzieć, kogo dotyczy ocena ryzyka zawodowego, jak wpływa na różne grupy pracowników i kto powinien być zaangażowany w ten proces, koniecznie obejrzyj nasz film! Dowiesz się o obowiązkach i prawach pracowników oraz pracodawców, a także o tym, jak prawidłowo przeprowadzona ocena ryzyka może przynieść korzyści Twojej organizacji.
Rodzaje i przykłady zagrożeń w ocenie ryzyka zawodowego
Jeśli chcesz się dowiedzieć, jakie rodzaje zagrożeń najczęściej pojawiają się w środowisku pracy i poznać ich konkretne przykłady, koniecznie obejrzyj nasz film! Zobaczysz, jak właściwe rozpoznanie zagrożeń jest kluczem do skutecznej oceny ryzyka zawodowego i zwiększenia bezpieczeństwa pracowników. Dowiedz się, które obszary wymagają szczególnej uwagi oraz jak im przeciwdziałać w praktyce.
Kto jest odpowiedzialny za ocenę ryzyka zawodowego?
Jeśli chcesz się dowiedzieć, kto jest odpowiedzialny za ocenę ryzyka zawodowego i jaką rolę odgrywają w tym procesie pracodawcy, specjaliści BHP oraz sami pracownicy, koniecznie obejrzyj nasz film! Zrozumiesz, dlaczego współpraca wszystkich zaangażowanych stron jest kluczem do skutecznej ochrony zdrowia i życia w miejscu pracy. Dowiedz się, jak jasno określić obowiązki i kompetencje, by zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa w Twojej firmie.
Jak powstaje ocena ryzyka zawodowego?
Jeśli chcesz się dowiedzieć, jak krok po kroku powstaje ocena ryzyka zawodowego, koniecznie obejrzyj nasz film! Zobaczysz, jak w praktyce przebiega identyfikacja zagrożeń, analiza ich skutków oraz podejmowanie działań zapobiegawczych. Odkryj, jak rzetelnie przeprowadzony proces oceny ryzyka może wzmocnić bezpieczeństwo w Twojej firmie.
PODGLĄD - Kapitan statku morskiego
ryzyko zawodowe PN-N-18002









Przedstawiony podgląd dokumentacji ma charakter orientacyjny, którego celem jest unaocznienie jak skonstruowany jest plik który można zakupić,
a zakupiona dokumentacja będzie sie od niego znacząco różnić wartością merytoryczną.
Kapitan statku morskiego - opis metody PN-N-18002
Metoda PN-N-18002 stanowi ujednolicony sposób oceny ryzyka zawodowego, opracowany w ramach polskich norm, który pozwala na systematyczną identyfikację i klasyfikację zagrożeń występujących w środowisku pracy. Wykorzystanie skali pięciostopniowej umożliwia precyzyjne określenie poziomu ryzyka, co jest kluczowe przy podejmowaniu decyzji o wdrożeniu działań prewencyjnych. Dzięki standaryzacji procedury, metoda ta gwarantuje porównywalność wyników oceny między różnymi zakładami pracy oraz ułatwia monitorowanie efektywności wprowadzonych środków bezpieczeństwa.
Podejście oparte na pięciostopniowej skali pozwala na zróżnicowaną analizę ryzyka, gdzie każdy stopień odzwierciedla rosnący poziom zagrożenia. Metoda ta integruje zarówno analizę czynników technicznych, jak i organizacyjnych, co umożliwia kompleksowe spojrzenie na warunki pracy. Ustrukturyzowany charakter PN-N-18002 ułatwia nie tylko identyfikację potencjalnych zagrożeń, ale również priorytetyzację działań naprawczych, co stanowi solidną podstawę dla dalszych, szczegółowych analiz i wdrażania rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo w miejscu pracy.

Prawdopodobieństwo (P)
Prawdopodobieństwo określa szansę wystąpienia niepożądanego zdarzenia podczas wykonywania pracy. Uwzględnia czynniki takie jak częstotliwość zagrożenia, warunki pracy, stosowane środki ochrony czy poziom wyszkolenia pracowników. Im wyższe prawdopodobieństwo, tym większe ryzyko zdarzenia.
SKUTKI (S)
Skutki określają potencjalny poziom szkód wynikających z zaistnienia zdarzenia niebezpiecznego w środowisku pracy. Ocenia się je pod względem wpływu na zdrowie lub życie pracownika, środowisko oraz mienie, biorąc pod uwagę zarówno drobne obrażenia, jak i poważne wypadki lub straty. Im poważniejsze możliwe konsekwencje, tym wyższa wartość parametru S.


RYZYKO (R)
Ryzyko (R) w metodzie PN-N-18002 to miara poziomu zagrożenia związanego z wykonywaniem określonej pracy, uwzględniająca zarówno prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia niebezpiecznego, jak i skalę jego potencjalnych skutków. Określa ono stopień narażenia pracownika na ryzyko oraz pomaga w ocenie, czy konieczne jest wdrożenie działań prewencyjnych lub ograniczających zagrożenie. Wyższa wartość ryzyka oznacza większe zagrożenie i wymaga pilniejszych środków ochronnych.
OCENA RYZYKA PN-N-18002
Metoda PN-N-18002 opiera się na pięciostopniowej skali oceny ryzyka zawodowego, w której wyróżnia się kategorie od bardzo małego (BM) do bardzo dużego (BD). W zależności od poziomu ryzyka tabela wskazuje różne zalecenia – od braku konieczności podejmowania działań w przypadku ryzyka bardzo małego, po natychmiastowe przerwanie pracy i wdrożenie środków redukujących zagrożenie przy ryzyku dużym i bardzo dużym. Dzięki temu przedsiębiorstwa mogą świadomie i efektywnie zarządzać bezpieczeństwem, koncentrując się na priorytetowych obszarach wymagających natychmiastowej interwencji. W rezultacie metoda PN-N-18002 wspiera ciągłe doskonalenie warunków pracy i minimalizowanie potencjalnych zagrożeń.

Kapitan statku morskiego - Przykładowe zagrożenie
Nazwa zagrożenia: Porażenie prądem elektrycznym do 1kV
Źródło zagrożenia: Obsługa urządzeń pod napięciem
Możliwe skutki: Ból, Skurcze mięśniowe, Zatrzymanie oddechu, Zaburzenia krążenia, Zaburzenia wzroku, słuchu, równowagi itp., Czasowa utrata przytomności, Migotanie komór mięśnia sercowego, Oparzenia tkanek wewnętrznych, Zwęglenie tkanek, Śmierć
Ciężkość następstw - skutki (S): D - Duże
Prawdopodobieństwo (P): M - Mało prawdopodobne
Ryzyko (R): Ś - Średnie
Oznacza to, że na stanowisku Kapitan statku morskiego według metody PN-N-18002 ryzyko jest ŚREDNIE i uznaje się je za dopuszczalne - Zaleca się podjęcie działań niezbędnych do dalszego zmniejszenia ryzyka zawodowego.
Opisane powyżej tabele wartościowania oraz opis metody znajdziesz w zakupionej Ocenie Ryzyka Zawodowego dla zawodu Kapitan statku morskiego metodą PN-N-18002.
Parametry techniczne
Tytuł publikacji | Kapitan statku morskiego - Ocena Ryzyka Zawodowego metodą PN-N-18002 |
Producent, autor | alleBHP.pl, Grzegorz Wrzeszcz |
Stanowisko | Kapitan statku morskiego |
Kod zawodu | 315205 - zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. (Dz. U. z 2014 r. , poz. 1145) |
Metoda opracowania | PN-N-18002 - Polska Norma w skali pięciostopniowej |
Format | Standard A4 - 21 x 29,7 cm |
Liczba stron | około 25 stron formatu A4 |
Dział, kategoria | Ocena ryzyka zawodowego, Średni personel nauk fizycznych, chemicznych i technicznych |
Wersja elektroniczna | Plik DOCX - umożliwia edycję dokumentacji w programie Microsoft Office |
Dostępność wersji elektronicznej | W ciągu 5 minut od dokonania zakupu |
Wersja papierowa (książkowa) |
|
Dostępność wersji papierowej | Dostępna od ręki, wysyłka w 24h |
Zgodność | Opracowana zgodnie z obowiązującymi przepisami dot. Oceny Ryzyka Zawodowego (Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy; Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy). Dokumentacja w pełni akceptowalna przez Państwową Inspekcję Pracy oraz Państwową Inspekcję Sanitarną. |
Ocena klientów | - ponad 99% pozytywnych opinii |
Ocena ryzyka zawodowego
Zamawiając od nas dokumenrację oceny ryzyka zawodowego w wersji elektronicznej otrzymasz do pobrania dwa pliki:- Wersja graficzna - rozszerzony widok dokumentacji ryzyka zawodowego z ikonografią i rozbiciem każdego zagrożenia na osobnej stronie
- Wersja klasyczna - podstawowy widok dokumentacji ryzyka zawodowego w formie tabelki zbiorczej ze wszystkimi zagrożeniami - wersja ta składa się z około połowy objętości wersji graficznej
W przypadku zamówienia wersji papierowej, drukujemy i wysyłamy wersję klasyczną.
ocena ryzyka zawodowego kapitan statku morskiego

Metoda PN-N-18002
