Pilot samolotowy zawodowy / liniowy - Ocena Ryzyka Zawodowego metodą JSA
Spis treści
- Opis - ryzyko zawodowe - Pilot samolotowy zawodowy / liniowy
- Ocena ryzyka zawodowego COVID-19
- Dostępne wersje oceny ryzyka zawodowego
- Zawartość dokumentacji ryzyka zawodowego
- Opis zawodu - Pilot samolotowy zawodowy / liniowy
- Obowiązki na stanowisku pracy Pilot samolotowy zawodowy / liniowy
- Podgląd oceny ryzyka zawodowego Pilot samolotowy zawodowy / liniowy
- Opis metody JSA
- Przykładowe zagrożenie Pilot samolotowy zawodowy / liniowy
- Parametry techniczne
Pilot samolotowy zawodowy / liniowy
Pilot samolotowy zawodowy / liniowy - Ocena Ryzyka Zawodowego metodą JSA jest to gotowa wzorcowa dokumentacja dla tego stanowiska. Pracodawca zatrudniający pracownika na stanowisku Pilot samolotowy zawodowy / liniowy zobowiązany jest do opracowania Oceny Ryzyka Zawodowego i przedstawienia tej dokumentacji swojemu pracownikowi.
Niniejszy produkt jest kompletną dokumentacją dla Pilot samolotowy zawodowy / liniowy, które to stanowisko jest zawarte w Polskiej Klasyfikacji Zawodów zgodnie z najnowszym rozporządzeniem i obowiązuje od 1 Stycznia 2015 r. Stanowisko to posiada odpowiedni kod zawodu 315308 sklasyfikowany w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. (Dz. U. z 2014 r. , poz. 1145).
Dokumentacja ryzyka zawodowego dla pilota samolotowego zawodowego / liniowego zawiera wszystkie najważniejsze i niezbędne elementy.
Ocena ryzyka zawodowego
Zamawiając od nas dokumenrację oceny ryzyka zawodowego w wersji elektronicznej otrzymasz do pobrania dwa pliki:- Wersja graficzna - rozszerzony widok dokumentacji ryzyka zawodowego z ikonografią i rozbiciem każdego zagrożenia na osobnej stronie
- Wersja klasyczna - podstawowy widok dokumentacji ryzyka zawodowego w formie tabelki zbiorczej ze wszystkimi zagrożeniami - wersja ta składa się z około połowy objętości wersji graficznej
W przypadku zamówienia wersji papierowej, drukujemy i wysyłamy wersję klasyczną.
Pilot samolotowy zawodowy / liniowy – Ocena ryzyka zawodowego COVID-19
Zgodnie z najnowszymi wytycznymi Państwowej Inspekcji Pracy oraz Państwowej Inspekcji Sanitarnej nasza dokumentacja została zaktualizowana i rozbudowana o zagrożenie związane z koronawirusem SARS-CoV-2 (COVID-19).
Kupując niniejszą dokumentację możesz mieć pewność, że bez problemu przejdzie ona kontrolę, a treść w będąca przedmiotem tego produktu jest jak najbardziej aktualna w odniesieniu do aktualnych przepisów pracy.
Dostępne wersje oceny ryzyka dla Pilot samolotowy zawodowy / liniowy:
- Elektroniczna (.doc/.docx/.odt/.pdf) - daje możliwość dokonywania zmian w dokumentacji w razie zajścia takiej potrzeby.
- Papierowa - gotowy wydruk przygotowany do podpisu przez pracodawcę i pracownika w miękkiej oprawie.
Zakupując niniejszą dokumentację ryzyka zawodowego w wersji elektronicznej masz możliwość wielokrotnego wydruku tej dokumentacji oraz w razie zaistnienia takiej potrzeby edycji dokumentu.
Pilot samolotowy zawodowy / liniowy
zawartość oceny ryzyka zawodowego
- Strona tytułowa.
- Pełna karta stanowiska pracy: (opis czynności, ogólna charakterystyka, używane maszyny i narzędzia na stanowisku pracy Pilot samolotowy zawodowy / liniowy, sposób i miejsce wykonywania pracy).
- Dokładny opis metody wraz z matrycą mierzenia ryzyka - JSA.
- Identyfikacja zagrożeń - pełen wykaz czynników z odpowiednim ich podziałem (fizyczne, pyły i pary, chemiczne, biologiczne, uciążliwe i niebezpieczne).
- Szczegółowe karty zagrożeń dla Pilot samolotowy zawodowy / liniowy zawierające pełne szacowanie ryzyka metodą JSA
- Wykaz działań korygujących zagrożenia oraz odpowiedzialności za to.
- Wykaz pracowników zatrudnionych na danym stanowisku.
- Dokumentacja składa się z około 25 stron w fotmacie A4.
Opis zawodu - Pilot samolotowy zawodowy / liniowy
Wykonuje czynności pilota dowódcy albo drugiego pilota samolotu określonej kategorii, klasy, typu, używanego odpłatnie w operacjach lotniczych, zgodnie z zezwoleniem wydanym na taką działalność przez nadzór państwowy oraz zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami i uprawnieniami.
Obowiązki na stanowisku pracy Pilot samolotowy zawodowy / liniowy
- Wykonywanie czynności nawigacyjnego i operacyjnego przygotowania do lotu: zebranie i analiza informacji meteorologicznych, zapoznanie się z charakterystykami geograficznymi, operacyjnymi oraz wyposażeniem nawigacyjnym i radiokomunikacyjnym trasy i lotnisk, wybór poziomu lotu, dokonanie niezbędnych obliczeń nawigacyjnych, osiągowych i operacyjnych (czasu lotu i jego etapów, zapasów paliwa, oleju i materiałów eksploatacyjnych, dopuszczalnej masy ładunku handlowego, parametrów startu i lądowania, itp.)
- Sporządzanie planu lotu albo uaktualnianie powtarzalnego planu lotu, przekazanie go odpowiedniej służbie i uzyskanie akceptacji
- Przyjmowanie samolotu do lotu od służby technicznej: wykonywanie przeglądu samolotu oraz prób funkcjonowania jego zespołów i wyposażenia w zakresie przewidzianym dla pilota instrukcjami lotniczymi, podpisywanie dokumentów przejęcia samolotu do lotu
- Zapoznawanie się przed lotem z dokumentami przewozowymi dotyczącymi pasażerów i ładunku; kierowanie załadowaniem samolotu lub nadzorowanie załadunku prowadzonego przez odpowiednie służby
- Pilotowanie i nawigowanie samolotu podczas lotu i manewrów naziemnych; prowadzenie korespondencji radiotelefonicznej z organami służby ruchu lotniczego, ocena prawidłowego działania zespołów samolotu, śledzenie zużycia paliwa i materiałów eksploatacyjnych, bieżące prowadzenie dokumentacji lotu, w tym dokumentacji operacyjnej i dziennika nawigacyjnego
- Odpowiednio do funkcji w załodze – dysponowanie i dowodzenie samolotem oraz kierowanie pracą jego załogi
- Wykonywanie czynności ratowniczych, określonych instrukcjami lotniczymi, w razie zagrożenia bezpieczeństwa lotu, przymusowego lądowania albo wodowania
- Wykonywanie czynności po zakończeniu lotu: przekazywanie pasażerów lub ładunku odpowiednim służbom; przekazywanie samolotu służbie technicznej, wraz z informacjami o jego stanie technicznym, dostrzeżonych lub spowodowanych usterkach; raportowanie o ewentualnie zaistniałych przekroczeniach ograniczeń jego użytkowania; w zależności od postawionych zadań wypełnianie i przekazywanie odpowiednim służbom raportów operacyjnych, technicznych, materiałowych i handlowych
- Wykonywanie czynności instruktora przy szkoleniu kandydatów na pilotów samolotowych oraz doszkalaniu i kontroli umiejętności zawodowych pilotów, w zakresie zgodnym z posiadanymi uprawnieniami
- Odpowiednio do posiadanych kwalifikacji – wykonywanie czynności pilota podczas lotów próbnych – kontrolnych, związanych z obsługą techniczną lub badaniem okresowym i doraźnym zdatności lotu samolotu przez państwowy nadzór techniczno-lotniczy
- Wykonywanie innych zadań zgodnie z procedurami obowiązującymi w miejscu pracy i posiadanymi aktualnymi kwalifikacjami
PODGLĄD - Pilot samolotowy zawodowy / liniowy
ryzyko zawodowe JSA
Przedstawiony podgląd dokumentacji ma charakter orientacyjny, którego celem jest unaocznienie jak skonstruowany jest plik który można zakupić,
a zakupiona dokumentacja będzie sie od niego znacząco różnić wartością merytoryczną.
Metoda JSA
Niniejsza dokumentacja zawiera szczegółowe informacje i wytyczne dla metody JSA zgodnie z tym, jak została opracowana. Opis metody zawiera kolorowe tabelki wartościoiwania poszczególych parametrów dając nie tylko pełne liczbowe odzwierciedlenie tych parametrów, ale również wizualne. Dzięki temu masz pewność, że osoba przeprowadzająca kontrolę (i nie tylko) bez problemu odnajdzie się w treści dokumentacji. Metoda JSA jest jedną z najpopularniejszych w metod szacowania ryzyka zawodowego w naszym kraju dlatego z powodzeniem można bazować na tym opracowaniu. JSA jest bardzo lubianą metodą przez kontrolujące organy np. takie jak Państwowa Inspekcja Pracy czy Państwowa Inspekcja Sanitarna.
Pilot samolotowy zawodowy / liniowy - opis metody JSA
JSA (Job Safety Analysis) z and. analiza bezpieczeństwa pracy to metoda indukcyjna, w której ryzyko zawodowe jest funkcją prawdopodobieństwa zdarzenia i jego konsekwencji.
W celu oszacowania ryzyka zawodowego metodą JSA należy:
1. Określić prawdopodobieństwo konsekwencji (P)
2. Okreslić klasę konsekwencji (C)
3. Oszacować ryzyko zgodnie z matrycą wartościowania ryzyka
Do określenia prawdopodobieństwa konsekwencji (P) służy wzór:
P = F + O + A
gdzie:
P - okreslenie prawdopodobieństwa
F - częstotliwość występowania zagrożenia (ekspozycja)
O - prawdopodobieństwo wystąpienia szkód
A - możliwość uniknięcia lub ograniczenia szkody
Wskazane powyżej parametry (F, O, A) mierzymy w skali pięciostoniowej gdzie 1 odpowiada najniższemu poziomowi, a 5 najwyższemu. Dla uproszczenia skalowania powstały poniższe tabelki, które sa nieodłączną częścią tej metody.
Wartościowanie częstotliwości (ekspozycji) - JSA
Wartościowanie prawdopodobieństwa - JSA
Wartościowanie możliwości usunięcia lub zmniejszenia skutków - JSA
Po określeniu prawdopodobieństwa zgodnie z powyższym wzorem (P = F + O + A), kolejnym krokiem jest okreslenie klasy skutków w skali 1-4 zgodnie z poniższą tabelką.
Wartościowanie konsekwencji - JSA
Znając wartości P i C jesteśmy w stanie określić wartość ryzyka według matrycy określenia ryzyka (tabelka poniżej).
Matryca określenia ryzyka - JSA
Ostatnim elementem po otrzymaniu wyniku R (ryzyka) jest stwierdzenie, czy dane zagrożenie posiada dopuszczalną wartość.
Wartościowanie ryzyka - JSA
Więcje na temat metody JSA znajdziesz we wpisie na naszym blogu.
Pilot samolotowy zawodowy / liniowy - Przykładowe zagrożenie
Nazwa zagrożenia: Porażenie prądem elektrycznym do 1kV
Źródło zagrożenia: Obsługa urządzeń pod napięciem
Możliwe skutki: Ból, Skurcze mięśniowe, Zatrzymanie oddechu, Zaburzenia krążenia, Zaburzenia wzroku, słuchu, równowagi itp., Czasowa utrata przytomności, Migotanie komór mięśnia sercowego, Oparzenia tkanek wewnętrznych, Zwęglenie tkanek, Śmierć
Na początek potrzebujemy określić P:
Częstotliwość występowania zagrożenia (F): 5 pkt - Codziennie
Prawdopodobieństwo (O): 1 pkt - Nieistotne (pomijalne)
Możliwość uniknięcia lub ograniczenia szkody (A): 1 pkt - Oczywista
Konsekwencje zdarzenia (C): C3 - Poważne - Powodujące dłuższą niezdolność do pracy
Oszacowane prawdopodobieństwo (P): 5 + 1 + 1 = 7 pkt
Nasępnie według tabeli "Matryca określenia ryzyka" określamy końcowe ryzyko. Dla P z przedziału 5-7 (druga kolumna) oraz C4 (trzeci rząd) mamy oszacowane ryzyko na poziomie 5
Oznacza to, że na stanowisku Pilot samolotowy zawodowy / liniowy według metody JSA ryzyko jest DOPUSZCZALNE - Zaleca się stałą kontrolę ryzyka i/lub podjęcie działań niezbędnych do dalszego zmniejszenia ryzyka zawodowego.
Opisane powyżej tabele wartościowania oraz opis metody znajdziesz w zakupionej Ocenie Ryzyka Zawodowego dla zawodu Pilot samolotowy zawodowy / liniowy metodą JSA.
Cześć!
Nazywam się Grzegorz Wrzeszcz i od 2014 roku zawodowo zajmuję się BHP. Od tego czasu udało mi się opracować blisko 1500 różnych dokumentacji oceny ryzyka zawodowego metodą JSA w tym również ryzyko zawodowe dla stanowiska Pilot samolotowy zawodowy / liniowy, które możesz zakupić na tej stronie.
Jeżeli masz jakieś pytania odnośnie tego produktu to pisz śmiało lub dzwoń! Z przyjemnością odpowiem na wszystkie twoje pytania i rozwieję (mam nadzieję) wszelkie wątpliwości.
Parametry techniczne
Tytuł publikacji | Pilot samolotowy zawodowy / liniowy - Ocena Ryzyka Zawodowego metodą JSA |
Producent, autor | alleBHP |
Stanowisko | Pilot samolotowy zawodowy / liniowy |
Kod zawodu | 315308 - zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. (Dz. U. z 2014 r. , poz. 1145) |
Metoda opracowania | JSA - Job Safety Analysis |
Format | Standard A4 - 21 x 29,7 cm |
Liczba stron | około 25 stron formatu A4 |
Dział, kategoria | Ocena ryzyka zawodowego, Metoda JSA |
Wersja elektroniczna | Plik DOCX - umożliwia edycję dokumentacji w programie Microsoft Office |
Dostępność wersji elektronicznej | W ciągu 5 minut od dokonania zakupu |
Wersja papierowa (książkowa) |
|
Dostępność wersji papierowej | Dostępna od ręki, wysyłka w 24h |
Zgodność | Opracowana zgodnie z obowiązującymi przepisami dot. Oceny Ryzyka Zawodowego (Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy; Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy). Dokumentacja w pełni akceptowalna przez Państwową Inspekcję Pracy oraz Państwową Inspekcję Sanitarną. |
Ocena klientów | - ponad 99% pozytywnych opinii |