Dyspozytor ruchu kolejowego - Ocena Ryzyka Zawodowego metodą PHA
Spis treści
- Opis - ryzyko zawodowe - Dyspozytor ruchu kolejowego
- Ocena ryzyka zawodowego COVID-19
- Dostępne wersje oceny ryzyka zawodowego
- Zawartość dokumentacji ryzyka zawodowego
- Opis zawodu - Dyspozytor ruchu kolejowego
- Obowiązki na stanowisku pracy Dyspozytor ruchu kolejowego
- Podgląd oceny ryzyka zawodowego Dyspozytor ruchu kolejowego
- Opis metody PHA
- Przykładowe zagrożenie Dyspozytor ruchu kolejowego
- Parametry techniczne
Dyspozytor ruchu kolejowego
Dyspozytor ruchu kolejowego - Ocena Ryzyka Zawodowego metodą PHA jest to gotowa wzorcowa dokumentacja dla tego stanowiska. Pracodawca zatrudniający pracownika na stanowisku Dyspozytor ruchu kolejowego zobowiązany jest do opracowania Oceny Ryzyka Zawodowego i przedstawienia tej dokumentacji swojemu pracownikowi.
Niniejszy produkt jest kompletną dokumentacją dla Dyspozytor ruchu kolejowego, które to stanowisko jest zawarte w Polskiej Klasyfikacji Zawodów zgodnie z najnowszym rozporządzeniem i obowiązuje od 1 Stycznia 2015 r. Stanowisko to posiada odpowiedni kod zawodu 831212 sklasyfikowany w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. (Dz. U. z 2014 r. , poz. 1145).
Dokumentacja ryzyka zawodowego dla dyspozytora ruchu kolejowego zawiera wszystkie najważniejsze i niezbędne elementy.
Ocena ryzyka zawodowego
Zamawiając od nas dokumenrację oceny ryzyka zawodowego w wersji elektronicznej otrzymasz do pobrania dwa pliki:- Wersja graficzna - rozszerzony widok dokumentacji ryzyka zawodowego z ikonografią i rozbiciem każdego zagrożenia na osobnej stronie
- Wersja klasyczna - podstawowy widok dokumentacji ryzyka zawodowego w formie tabelki zbiorczej ze wszystkimi zagrożeniami - wersja ta składa się z około połowy objętości wersji graficznej
W przypadku zamówienia wersji papierowej, drukujemy i wysyłamy wersję klasyczną.
Dyspozytor ruchu kolejowego – Ocena ryzyka zawodowego COVID-19
Zgodnie z najnowszymi wytycznymi Państwowej Inspekcji Pracy oraz Państwowej Inspekcji Sanitarnej nasza dokumentacja została zaktualizowana i rozbudowana o zagrożenie związane z koronawirusem SARS-CoV-2 (COVID-19).
Kupując niniejszą dokumentację możesz mieć pewność, że bez problemu przejdzie ona kontrolę, a treść w będąca przedmiotem tego produktu jest jak najbardziej aktualna w odniesieniu do aktualnych przepisów pracy.
Dostępne wersje oceny ryzyka dla Dyspozytor ruchu kolejowego:
- Elektroniczna (.doc/.docx/.odt/.pdf) - daje możliwość dokonywania zmian w dokumentacji w razie zajścia takiej potrzeby.
- Papierowa - gotowy wydruk przygotowany do podpisu przez pracodawcę i pracownika w miękkiej oprawie.
Zakupując niniejszą dokumentację ryzyka zawodowego w wersji elektronicznej masz możliwość wielokrotnego wydruku tej dokumentacji oraz w razie zaistnienia takiej potrzeby edycji dokumentu.
Dyspozytor ruchu kolejowego
zawartość oceny ryzyka zawodowego
- Strona tytułowa.
- Pełna karta stanowiska pracy: (opis czynności, ogólna charakterystyka, używane maszyny i narzędzia na stanowisku pracy Dyspozytor ruchu kolejowego, sposób i miejsce wykonywania pracy).
- Dokładny opis metody wraz z matrycą mierzenia ryzyka - PHA.
- Identyfikacja zagrożeń - pełen wykaz czynników z odpowiednim ich podziałem (fizyczne, pyły i pary, chemiczne, biologiczne, uciążliwe i niebezpieczne).
- Szczegółowe karty zagrożeń dla Dyspozytor ruchu kolejowego zawierające pełne szacowanie ryzyka metodą PHA
- Wykaz działań korygujących zagrożenia oraz odpowiedzialności za to.
- Wykaz pracowników zatrudnionych na danym stanowisku.
- Dokumentacja składa się z około 25 stron w fotmacie A4.
Opis zawodu - Dyspozytor ruchu kolejowego
Zajmuje się organizacją i prowadzeniem ruchu pociągów na szlakach oraz posterunkach ruchu oraz zarządza pociągami i ładunkami; posługuje się rozkładami jazdy pociągów i kieruje ruchem pociągów w sytuacji zamknięcia toru; odpowiada za przestrzeganie zasad postępowania obowiązujących w sytuacji wypadku kolejowego oraz za dokumentację związaną z prowadzeniem ruchu pociągów.
Obowiązki na stanowisku pracy Dyspozytor ruchu kolejowego
- Zabezpieczanie na czas ustalony rozkładem jazdy i planem obiegów odpowiedniej ilości pociągów we właściwym stanie technicznym i należytej obsadzie drużyn trakcyjnych
- Klasyfikowanie kolejowych usług transportowych, w tym także planowanie przewozów pasażerskich i towarowych oraz realizowanie przewozu osób, przesyłek i ładunków
- Przestrzeganie na podstawie planu obiegów wykonania założonego planu pracy pojazdów trakcyjnych
- Planowanie i awizowanie pociągów, w tym z obcymi przewoźnikami
- Współpraca z innymi przewoźnikami w zakresie obsługi pociągów poza granicami kraju
- Realizowanie harmonogramu zatrudnienia drużyn trakcyjnych
- Nadzorowanie planowego przyjmowania i zakończenia pracy przez drużyny trakcyjne
- Nadzorowanie i koordynowanie pracy przewoźników na stacji kolejowej
- Dobieranie rodzaju rozkazu do treści przekazywanej informacji lub polecenia oraz przekazywanie treści rozkazów pisemnych za pomocą urządzeń radiołączności
- Nadzorowanie właściwego zabezpieczenia pojazdów w czasie ich postoju na terenie danej lokalizacji oraz planowego uruchomienia pociągów granicznych
- Organizowanie operatywne (w formie wydawania krótkich i zrozumiałych instrukcji) pracy eksploatacyjnej w przypadku zakłóceń eksploatacyjnych, w tym w sytuacji nadzwyczajnej
- Przestrzeganie ustalonego harmonogramu w procesie podstawiania taboru na przeglądy techniczne poszczególnych poziomów utrzymania
- Współpraca z dyspozytorem zakładowym w zakresie należytego wykorzystania i obrotu pojazdów
- Współpraca z mistrzami utrzymania taboru i ustawiaczem w zakresie organizacji pracy w hali napraw oraz ze starszym rewidentem zespołu rewizji technicznej i dyżurnym ruchu oraz manewrowym
- Obsługa systemu ewidencji pracy eksploatacyjnej (sepe) oraz elektronicznej książki logistyki (ekl)
- Wnioskowanie i zakładanie wniosków na indywidualne rozkłady jazdy (irj)
- Odnotowywanie nieprawidłowości w działaniu urządzeń łączności
- Prowadzenie niezbędnej dokumentacji w zakresie obsługi ruchu kolejowego
PODGLĄD - Dyspozytor ruchu kolejowego
ryzyko zawodowe PHA
Przedstawiony podgląd dokumentacji ma charakter orientacyjny, którego celem jest unaocznienie jak skonstruowany jest plik który można zakupić,
a zakupiona dokumentacja będzie sie od niego znacząco różnić wartością merytoryczną.
Metoda PHA
Niniejsza dokumentacja zawiera szczegółowe informacje i wytyczne dla metody PHA zgodnie z tym, jak została opracowana. Opis metody zawiera kolorowe tabelki wartościoiwania poszczególych parametrów dając nie tylko pełne liczbowe odzwierciedlenie tych parametrów, ale również wizualne. Dzięki temu masz pewność, że osoba przeprowadzająca kontrolę (i nie tylko) bez problemu odnajdzie się w treści dokumentacji. Metoda PHA jest jedną z najpopularniejszych w metod szacowania ryzyka zawodowego w naszym kraju dlatego z powodzeniem można bazować na tym opracowaniu. PHA jest bardzo lubianą metodą przez kontrolujące organy np. takie jak Państwowa Inspekcja Pracy czy Państwowa Inspekcja Sanitarna.
Dyspozytor ruchu kolejowego - opis metody PHA
Metoda PHA (Preliminary Hazard Analysis) z ang. oznacza wstępną analize zagrożeń. Metoda matematyczna i intuicyjna, która pozwoli szybko oszacować ryzyko zawodowe. Metoda PHA jest prostą metodą, w której wykorzystuje się dwa parametry mierzenia ryzyka: stopień szkód (S) i prawdopodobieństwo (P). Wartościowanie ryzyka następuję poprzez przemnożenie wartości punktacyjnych z każdego parametru. Każdy z parametrów określony jest wartościami liczbowymi od 1 do 5, gdzie 1 oznacza najniższy stopień szkód lub prawdopodobieństwa, a 5 najwyższy.
Wzór szacowania ryzyka zawodowego metodą PHA:
W = S x P
gdzie:
W - wartość ryzyka
S - stopień szkód
P - prawdopodobieństwo wystąpienia szkód
Atutem tej metody jest szeroki wachlarz wartości dla wyżej wymienionych parametrów przez co skalowanie zagrożenia jest jeszcze dokładniejsze. Z tą metodą pracuje się bardzo podobnie jak z metodą PN-N-18002, ale w tym przypadku precyzyjniej możemy ocenić ryzyko.
Wartościowanie szkód - PHA
Wartościowanie prawdopodobieństwa - PHA
Po zebraniu wszystkich parametrów dla danego zagrożenia dokonujemy obliczenia (mnożenia) według podanego wcześniej wzoru, a iloczyn (wynik) porównujemy z poniższą tabelą wartościowania ryzyka.
Wartościowanie ryzyka - PHA
Po przewartościowaniu ryzyka i porównaniu z matrycą już wiadomo, czy dane zagrożenie jest dopuszczalne czy nie. Dla ułatwienia tego zadania warto zapoznać się z ostatnią tabelką, która powie nam jakie wartości ryzyka okreslają dopuszczalność zagrożenia, a także jakie działania należy podjąć na danym etapie zagrożenia.
Jak już pewnie zauważyłeś, wskazana metoda jest na prawdę prosta w użyciu i bardzo zbliżona do PN-N-18002.
Więcje na temat metody PHA znajdziesz we wpisie na naszym blogu.
Dyspozytor ruchu kolejowego - Przykładowe zagrożenie
Nazwa zagrożenia: Porażenie prądem elektrycznym do 1kV
Źródło zagrożenia: Obsługa urządzeń pod napięciem
Możliwe skutki: Ból, Skurcze mięśniowe, Zatrzymanie oddechu, Zaburzenia krążenia, Zaburzenia wzroku, słuchu, równowagi itp., Czasowa utrata przytomności, Migotanie komór mięśnia sercowego, Oparzenia tkanek wewnętrznych, Zwęglenie tkanek, Śmierć
Wielkość szkody (S): 4 pkt - Pojedyncze wypadki śmiertelne, ciężkie szkody
Prawdopodobieństwo (P): 2 pkt - Mało prawdopodobne, zdarzające się raz na 10 lat
Wartość ryzyka (W): 4 x 2 = 8 pkt
Oznacza to, że na stanowisku Dyspozytor ruchu kolejowego według metody PHA ryzyko mieści sie w przedziale 4-9 pkt i uznaje się je za DOPUSZCZALNE po jego ocenie - Zaleca się stałą kontrolę ryzyka i/lub podjęcie działań niezbędnych do dalszego zmniejszenia ryzyka zawodowego.
Opisane powyżej tabele wartościowania oraz opis metody znajdziesz w zakupionej Ocenie Ryzyka Zawodowego dla zawodu Dyspozytor ruchu kolejowego metodą PHA.
Cześć!
Nazywam się Grzegorz Wrzeszcz i od 2014 roku zawodowo zajmuję się BHP. Od tego czasu udało mi się opracować blisko 1500 różnych dokumentacji oceny ryzyka zawodowego metodą PHA w tym również ryzyko zawodowe dla stanowiska Dyspozytor ruchu kolejowego, które możesz zakupić na tej stronie.
Jeżeli masz jakieś pytania odnośnie tego produktu to pisz śmiało lub dzwoń! Z przyjemnością odpowiem na wszystkie twoje pytania i rozwieję (mam nadzieję) wszelkie wątpliwości.
Parametry techniczne
Tytuł publikacji | Dyspozytor ruchu kolejowego - Ocena Ryzyka Zawodowego metodą PHA |
Producent, autor | alleBHP |
Stanowisko | Dyspozytor ruchu kolejowego |
Kod zawodu | 831212 - zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. (Dz. U. z 2014 r. , poz. 1145) |
Metoda opracowania | PHA - Preliminary Hazard Analysis |
Format | Standard A4 - 21 x 29,7 cm |
Liczba stron | około 25 stron formatu A4 |
Dział, kategoria | Ocena ryzyka zawodowego, Metoda PHA |
Wersja elektroniczna | Plik DOCX - umożliwia edycję dokumentacji w programie Microsoft Office |
Dostępność wersji elektronicznej | W ciągu 5 minut od dokonania zakupu |
Wersja papierowa (książkowa) |
|
Dostępność wersji papierowej | Dostępna od ręki, wysyłka w 24h |
Zgodność | Opracowana zgodnie z obowiązującymi przepisami dot. Oceny Ryzyka Zawodowego (Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy; Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy). Dokumentacja w pełni akceptowalna przez Państwową Inspekcję Pracy oraz Państwową Inspekcję Sanitarną. |
Ocena klientów | - ponad 99% pozytywnych opinii |